Kemikaalikimara: Itellan musta aukko

maanantai 17. kesäkuuta 2013

Itellan musta aukko

Meille oli tulossa ylioppilasjuhlat, mikä tarkoitti vieraita, kuohuviiniä, kahvia ja naurua. Vanhat puutarhakalusteemme olin saanut jotenkin elvytettyä ja ne vietiin pihalle. Terassille hankittiin uusi kalusto, jotta vieraille olisi riittävästi istumapaikkoja - mieluusti ulkona, jos sää vain sen sallisi.
Kävin toukuun puolessa välissä maanantaina ostamassa pöytäryhmän Maskusta. Olin matkassa farmariautolla, jotta saisin kalusteet samantien kotiin, mutta ei - Espoon Masku toimii kuin nettikauppa. Siellä voi katsoa ja maksaa, mutta tavara toimitetaan myöhemmin. Ei siinä mitään, sopiihan se niinkin. Varmistin, että kalusteet ehtivät parin viikon päässä oleviin juhliin. Ei hätää, hyvin aikaa. Toimituksessa menee vain muutama päivä, kun kyseessä on varastotavara. Itella toimittaa kalusteet terassille asti. Maksettuani ja annettuani kaikki mahdolliset tiedot kengännumeroa myöden lähdin tyytyväisenä kotiin. Mielessä alkoi kuitenkin vähitellen kaihertaa - entä, jos ne eivät ehdikään ajoissa?

Black Hole in front of the Milky Way (Artist Impression)
Kuva:  Black Hole in front of the Milky Way (Artist Impression), NASA Blushift, Creative Commons -lisenssi

Seuraavana maanantaina, viikon päästä ostohetkestä, soitin liikkeeseen. Sama iloinen kaveri vastasi, kurkkasi järjestelmään ja totesi: "Itella on hakenut kalusteet ja ottaa yhteyttä sama tai viimeistään seuraavana päivänä." Ei kuulunut soittoa Itellalta. Keskiviikkona puolelta päivin yritin soittaa liikkeeseen uudelleen. Olihan enää kaksi ja puoli päivää aikaa toimittamiselle. Puhelu palasi kerta toisensa jälkeen vaihteeseen, joka lopulta tiedusteli, mitä asiani koskee. Kerroin murheeni. Ystävällinen nuori nainen vaihteessa kurkkasi järjestelmään ja totesi: "Itella on hakenut kalusteet." Tämän tosin tiesin jo maanantaina, eikä vaihde voinut tehdä asialle mitään. Koska liikkeestä ei vastattu puhelimeen, sain kehotuksen soittaa Hyvinkään varastolle. Hyvä, paitsi ei vastannut sekään. Lukuisien yritysten jälkeen  juroääninen varastomies vastasi, kurkkasi järjestelmään ja totesi: "Itella on hakenut kalusteet". Lupasi kuitenkin ottaa yhteyttä Itellan kuljettajiin ja sanoa, että kalusteet tarvitaan viikonlopuksi. Itella sitten ottaa yhteyttä. Ei kuulunut mitään.

Soitin varastolle vielä loppuiltapäivästä ja torstaina jälleen liikkeeseen, josta olin kalusteet ostanut. Monien soittoyritysten jälkeen puheessa alkoi olla vuodatuksen makua. Olen maksanut kalusteet, jotka on luvattu toimittaa ajoissa. Myyjäliikeestä ei kukaan vastaa puhelimeen. Kalusteet ovat kadonneet Itellan mustaan aukkoon, eikä ole olemassa numeroa, josta Itellalta voisi tiedustella toimituksesta. Ystävällinen myyjä vuodatti takaisin, että heitä on liikkeessä vain kaksi, joten he eivät ehdi vastaamaan puhelimeen ja että he eivät voi Itellan toiminnalle mitään. Tilanne on kiusallinen paitsi ostajalle myös huonekaluliikkeelle, jolla on liian vähän henkilökuntaa ja joka on hankkinut kuljetuspalvelut yritykseltä, joka ei selvästikään tilannetta hanskaa. Ostin kalusteet 20.5. Itella oli hakenut ne varastolta 23.5. mutta hautoi niitä jossain. Normaalisti Itellan pitää ottaa yhteyttä asiakkaseen kolmen päivän sisällä - eli viimeistään silloin tiistaina, kuten alussa luvattiin. Ystävällinen myyjä lupasi kuitenkin soittaa vielä Itellalle (joku numero siis kuitenkin on olemassa?) ja patistaa.

Perjantaina, päivää ennen juhlia, puoli kahdelta iltapäivällä kohdallemme pysähtyy rekka. Vihdoinkin! Itellan mies tuo isoa pakettia ja kysyy: "Mihin nämä viedään?" Ensimmäinen paketti kannetaan terassille ja sitten hiljenee. Kysyin mieheltäni, että mihin ne miehet katosivat. "Ai, eikö ne sanoneet sulle mitään? Niillä ei ole mukana niitä kalusteita, mutta lupasivat tulla takaisin." Ryntäsin ulos ja näin kun miehet olivat nousemassa  rekan ohjaamoon lähteäkseen pois. "Missä ne loput ovat?" "Ei meillä ole niitä mukana. Me mennään takaisin terminaaliin, mutta tulemme takaisin." Tässä vaiheessa en voinut enää kuin sihahtaa jotain Itellan surkeasta palvelusta ja antaa tiukaksi käskyksi: "Parasta sitten tulla!"  Kuski sentään pyyteli anteeksi. Lähdin ruoka- ja ruusuostoksille. Kotiin tultuani havaitsin loppujen kalusteiden ilmestyneen terassille.
Mustasta aukosta ei mikään pääse ulos, mutta ihmeitäkin voi näköjään tapahtua - jopa sopimusnumerolle M1866597.

2 kommenttia :

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä oman kokemukseni mukaan Itellan valtakunnallinen puhelinnumero palvelee hyvin, oli asia mikä tahansa. Useamman kertaa olen sinne soittanut ja aina hankalatkin asiat ovat selvinneet.

Anonyymi kirjoitti...

Onko natriumnitriitti vaarallista? :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails