Minulla on jo jonkin aikaa pyörinyt mielessä kirjoittaa motiiveista - mikä ohjaa kenenkin kirjoittamista ja miksi. Yhtenä kimmokkeena ovat sosiaalisessa mediassa runsaasti jakoja saaneet tekstit, joiden suosiota olen lähinnä hämmästellyt. Teksteissä on ollut virheellistä, ympäripyöreää tietoa tai olematon uutisarvo.
Safkatutka
Safkatutka mainostaa itseään Suomen vaikuttavimpana ruokamediana, joka esitelysivuillaan kertoo jakavansa rehellistä, ymmärrettävää ja ajankohtaista ruoka- ja hyvinvointitietoisuutta suomalaisille. Sinänsä oiva periaate, mutta tekstien taso ei valitettavasti yllä tavoitteeseen. Olen perannut pari sivuston kirjoitusta täällä ja täällä. (Alla olevat kuvat voi klikata suuremmiksi, jos tekstit eivät näy)
Safkatutkan perimmäinen motiivi löytyy Mediakortti-sivulta, jossa kerrotaan mainostilan hinnat. Yhteystiedoissa annetaan muun muassa toimitusjohtajan, liiketoimintajohtajan ja sisältömarkkinoinnista vastaavan yhteystiedot. Mainostamisessa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, kunhan se tehdään avoimesti.
Sivusto tarjoaa myös maksusta kirjoitettavia artikkeleita.
Mainostusmuotona on siis mainosartikkeli. Kuinka moni Safkatutkan lukijoista on sisäistänyt tämän? Mainosartikkeleissa on promottu muun muassa pitsaa, magnesiumsuihketta, omenaviinietikkaa, ja riisiproteiinia. Yhteistyö siis ilmoitetaan, mutta ei välttämättä kovinkaan selvällä tavalla. Toisinaan yhteistyö käy ilmi kuvatekstistä. Voidaako puhua ammattimaisesti toimivasta, rehellisestä ja puolueettomasta mediasta, jos artikkelit on ostettavissa? Jo sana media antaa vaikutelman, että sivustoa tehtäisiin journalistisella otteella. Kemikaalikimaran FB-sivulla eräs lukijani totesi näin:
Askel terveyteen
Askel terveyteen on toinen sivusto, jonka kirjoituksia tulee varsin usein vastaan. Askel terveyteen on oman kuvauksensa mukaisesti "Blogi terveellisistä elämäntavoista." Mutta kenen blogi? Juttuja on laidasta laitaan kauneudesta, luontaishoidosta, terveellisistä elämäntavoista ja ties mistä. Kevyesti kirjoitettuja juttuja kenkien raikastamisesta iskiaksen hoitoon, maksaongelmista kasvoja kaventaviin hiusmalleihin, seksistä, valkosipulista ja surusta selviytymisestä - vähän kuin aikanaan Valittujen Palojen kaikkien ongelmien ratkaisuun tarkoitetut kirjat. Koitin etsiä sivustolta, kuka sitä pitää yllä, kuka tai ketkä kirjoittavat. Sitä tietoa ei löydy. Kirjoituksiin ei voi kommentoida varsinaisella blogisivustolla, niitä voi vain jakaa sosiaalisessa mediassa. Somessa toki voi tekstejä kommentoida.
Sivustolta löytyy käyttöehdot ja vastuuvapauslauseke. Sivusto on espanjalaisen Mejor Contigo, SLU:n alla. Kyseessä on konsepti, jossa tuotetaan kevyttä "terveystietoa", käännetään aineisto useille kielille ja myydään mainostilaa tai näkyvyttä. Askel terveyteen löytyy ruotsiksi, espanjaksi, kreikaksi, englannniksi, saksaksi...
Artikkeleissa ei näytä olevan tuotemainontaa, display-mainontaa kylläkin. Toisaalta miksi espanjalainen firma ylipäänsä tekisi pyyteetöntä terveysvalistusta useassa Euroopan maassa?
Käyttöehdoissa lukee muun muassa näin:
Täydennys 14.11.2015
Kysyin Askel Terveyteen FB-sivuilla, mikä on sivuston ansaintalogiikka. Sain vastauksen:
Täydennys 2.12.2015
Kääntäjä- ja editointitiimi ei ole lisätiedustelustani huolimatta saanut "ylhäältä" vastausta kysymykseeni.
Puolueettomuus ja mainonta
Puolueettomuus on mielenkiintoinen sana, kun puhutaan blogeista tai erilaisista sivuistoista. Kuka ylipäänsä voi olla puolueeton? Samoin jos sivuston tai blogin kirjoittaja saa esimerkiksi tuote-esittelyillä mainostuloja. Blogimainonnalle onkin pari vuotta sitten laadittu ohjeet.
Lisää pohdintoja motiiveista osassa kaksi. Pysy kuulolla tai näkösällä.
Lisää aiheesta
Safkatutka
Safkatutka mainostaa itseään Suomen vaikuttavimpana ruokamediana, joka esitelysivuillaan kertoo jakavansa rehellistä, ymmärrettävää ja ajankohtaista ruoka- ja hyvinvointitietoisuutta suomalaisille. Sinänsä oiva periaate, mutta tekstien taso ei valitettavasti yllä tavoitteeseen. Olen perannut pari sivuston kirjoitusta täällä ja täällä. (Alla olevat kuvat voi klikata suuremmiksi, jos tekstit eivät näy)
Safkatutkan perimmäinen motiivi löytyy Mediakortti-sivulta, jossa kerrotaan mainostilan hinnat. Yhteystiedoissa annetaan muun muassa toimitusjohtajan, liiketoimintajohtajan ja sisältömarkkinoinnista vastaavan yhteystiedot. Mainostamisessa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, kunhan se tehdään avoimesti.
Sivusto tarjoaa myös maksusta kirjoitettavia artikkeleita.
Mainostusmuotona on siis mainosartikkeli. Kuinka moni Safkatutkan lukijoista on sisäistänyt tämän? Mainosartikkeleissa on promottu muun muassa pitsaa, magnesiumsuihketta, omenaviinietikkaa, ja riisiproteiinia. Yhteistyö siis ilmoitetaan, mutta ei välttämättä kovinkaan selvällä tavalla. Toisinaan yhteistyö käy ilmi kuvatekstistä. Voidaako puhua ammattimaisesti toimivasta, rehellisestä ja puolueettomasta mediasta, jos artikkelit on ostettavissa? Jo sana media antaa vaikutelman, että sivustoa tehtäisiin journalistisella otteella. Kemikaalikimaran FB-sivulla eräs lukijani totesi näin:
"Eli journalismin ehdoton sääntö mainosmateriaalin ja toimituksellisen aineiston erillään pitämisestä on kertaheitolla romutettu. Tätä taustaa vasten ei kyllä paranisi sitten syyttää yhtään mitään muuta tahoa puolueellisuudesta tai edes liian läheisistä kytköksistä."Safkatutkan lukijoista on peräti 86 % naisia. Hyvät leidit, lukekaa Safkatutkaa kriittisesti.
Askel terveyteen
Askel terveyteen on toinen sivusto, jonka kirjoituksia tulee varsin usein vastaan. Askel terveyteen on oman kuvauksensa mukaisesti "Blogi terveellisistä elämäntavoista." Mutta kenen blogi? Juttuja on laidasta laitaan kauneudesta, luontaishoidosta, terveellisistä elämäntavoista ja ties mistä. Kevyesti kirjoitettuja juttuja kenkien raikastamisesta iskiaksen hoitoon, maksaongelmista kasvoja kaventaviin hiusmalleihin, seksistä, valkosipulista ja surusta selviytymisestä - vähän kuin aikanaan Valittujen Palojen kaikkien ongelmien ratkaisuun tarkoitetut kirjat. Koitin etsiä sivustolta, kuka sitä pitää yllä, kuka tai ketkä kirjoittavat. Sitä tietoa ei löydy. Kirjoituksiin ei voi kommentoida varsinaisella blogisivustolla, niitä voi vain jakaa sosiaalisessa mediassa. Somessa toki voi tekstejä kommentoida.
Sivustolta löytyy käyttöehdot ja vastuuvapauslauseke. Sivusto on espanjalaisen Mejor Contigo, SLU:n alla. Kyseessä on konsepti, jossa tuotetaan kevyttä "terveystietoa", käännetään aineisto useille kielille ja myydään mainostilaa tai näkyvyttä. Askel terveyteen löytyy ruotsiksi, espanjaksi, kreikaksi, englannniksi, saksaksi...
Artikkeleissa ei näytä olevan tuotemainontaa, display-mainontaa kylläkin. Toisaalta miksi espanjalainen firma ylipäänsä tekisi pyyteetöntä terveysvalistusta useassa Euroopan maassa?
Käyttöehdoissa lukee muun muassa näin:
"Palvelun sisällön tai sisällön osan saattaminen yleisön saataviin levittämällä, esittämällä tai näyttämällä julkisesti tai varastointi tai kappaleiden valmistaminen sisällöstä tai sen osasta ilman MEJOR CONTIGO, SLU:n etukäteen antamaa kirjallista suostumusta on kielletty."Joku lakia tunteva voinee kommentoida, mitä tämä tarkoittaa. Otan itse kuitenkin tiukan linjan. En tätä kirjoitusta lukuunottamatta saata mitään Askel terveyteen-sivuston sisältöä yleisön saataviin - en tosin jakaisi muutenkaan.
Täydennys 14.11.2015
Kysyin Askel Terveyteen FB-sivuilla, mikä on sivuston ansaintalogiikka. Sain vastauksen:
"Hei Anja, Kiitos viesteistäsi; meidän kääntäjä- ja editointitiimi ei ikävä kyllä osaa vastata kysymykseesi, joten laitoimme viestiä "ylöspäin". Palaamme kysymykseesi heti, kun saamme vastauksen! Ystävällisin terveisin, Askel Terveyteen"Jäädäänpä odottamaan vastausta "ylhäältä".
Täydennys 2.12.2015
Kääntäjä- ja editointitiimi ei ole lisätiedustelustani huolimatta saanut "ylhäältä" vastausta kysymykseeni.
Puolueettomuus ja mainonta
Puolueettomuus on mielenkiintoinen sana, kun puhutaan blogeista tai erilaisista sivuistoista. Kuka ylipäänsä voi olla puolueeton? Samoin jos sivuston tai blogin kirjoittaja saa esimerkiksi tuote-esittelyillä mainostuloja. Blogimainonnalle onkin pari vuotta sitten laadittu ohjeet.
Lisää pohdintoja motiiveista osassa kaksi. Pysy kuulolla tai näkösällä.
Lisää aiheesta
- Mainonnan tunnistettavuus blogeissa, Kilpailu- ja kuluttajavirasto 2013
- Mainonnan tunnistettavuus, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, 5.5.2014
4 kommenttia :
Entäs Hidasta elämää-blogi? Kuulisin mielellään analyysisi siitä. Se juuri nosti esille mm. fluorin ja alumiinin. Kiitos hyvästä blogista!
Hanna, Hidasta elämää -sivusto toimii samalla periaatteella kuin Askel terveyteen. Myy mainostilaa sekä kirjoittaa maksusta "advertoaaleja."
Sivuston sisältöön en ota kantaa, menee aika tavalla ohi tämän blogin aihepiirin. Se yksi fluoria ja alumiinia käsittelevä kirjoitus oli tosi köykäistä tekstiä. :)
Linkki Hidasta elämää-sivuston mediakorttiin.
http://hidastaelamaa.fi/mediakortti-2015/
Hidasta elämään teksti saattaa olla köykäistä, mutta on kuitenkin aika ankaraa niputtaa sitä samaan joukkoon Askel terveyteen -sivuston kanssa. Askel terveys on tosiaan (huonosti) käännettyjä juttuja vailla tekijää tai kytköksien julkituontia, kun taas Hidasta elämää -sivulla erilaiset suomalaiset kirjoittavat ihan omalla nimellään ja usein kuvallaan.
Lähetä kommentti