Talouselämässä uutisoitiin jogurttien sisältämästä asetaldehydistä - taas kerran. Asetaldehydi pompsahtaa otsikoihin noin vuoden välein Biohit Oy:n tai emeritusprofessori Mikko Salaspuron tiedotteiden ansiosta. Salaspuro on Biohitin hallituksen jäsen. Asetaldehydi on aine jota on tupakassa ja jota syntyy elimistössä etanolista. Ainetta on myös elintarvikkeissa.Biohit on kehittänyt L-kysteiiniä sisältäviä tuotteita, joilla voi vähentää asetaldehydin haittoja. Ohessa poimintoja viime vuosien asetaldehydiuutisiin.
2007
Biohit markkinoi tupakkapurkkaa, Taloussanomat, 18.9.2007
Alkoholissa on syöpää aiheuttavaa ainetta, Helsingin Sanomat, 14.11.2009
Jogurteista ja lasten hedelmäsoseista löytyi korkeita pitoisuuksia asetaldehydiä, Turun Sanomat 7.2.2010
Asetaldehydi – vaaraton aromi vai myrkky?, Yle 8.3.2011
Uudesta purkasta ratkaisu tupakkamyrkkyyn, Taloussanomat, 12.12.2012
Mittaus: Monessa jogurtissa syöpää aiheuttavaa ainetta, Taloussanomat, 1.2.2013
Biohit Oyj ja Tamro Oyj sopineet yhteistyön tiivistämisestä koskien Acetium-tuoteperhettä, Biohit Oy, 11.2.2013
Näkemyksiä Biohitin ulkopuolelta:
2010
Mikko Salaspuro kirjoitti vuonna 2010 Duodecim-lehden pääkirjoituksessa asetaldehydin haitallisuudesta elintarvikkeissa. Salaspuron sidonnaisuuksia pohdittiin kirjoituksen kommenteissa:
"Elintarvikeperäinen asetaldehydi on potentiaalinen terveysriski, Duodecim, 2010;126(14):1651-3
2011
Näissä juhlajuomissa piilee ikävä yllätys – varo, Taloussanomat, 31.12.2011
Asetaldehydi onkin monimutkainen asia – tiesitkö tämän?, MTV3, 22.1.2013
Asetaldehydin isot lähteet, kuten calvados ja tupakka eivät minulle maistu. Minua kiinnostaa se, onko aamujukurttini sellainen riski kuin Salaspuro antaa tasaisin välein ymmärtää? Vai uskoisiko sittenkin Peltosta, jonka mukaan tavallisissa hedelmissä on saman verran asetaldehydiä kuin jogurtissa. Pitääkö hedelmätkin jättää väliin tai syödä kapseleiden kera? Entä syöpävaaralliset PAH-yhdisteiteet, joita on savustetussa kalassa ja grillatuissa ruoissa? Entä akryyliamidi tai nitriitit? Biohit painotti, että asetaldehydi on haitallista hapottomalle mahalle. Entä jos on hapollinen maha?
Biohit antaa asetaldehydin vähentämiseen vinkkejä, ensimmäisenä heidän kapselinsa, sitten alkoholinkäytön ja tupakoinnin vähentämisen. Mieluummin mietoja kuin väkeviä.Huolehdi suuhygienista. Jos teen näin, saanko syödä jogurttia?
Hämmästyttää myös median tapa kirjoittaa aiheesta uutena asiana, vaikka Biohit vääntää näitä tiedotteita tasaisin välein lähestulkoon identtisellä sisällöllä.
Kirjoitin samasta aiheesta jo vuonna 2010.
Kuva Flickr, saaleha, Creative Commons-lisenssi
2007
Biohit markkinoi tupakkapurkkaa, Taloussanomat, 18.9.2007
"Yhtiön mukaan XyliCyst poistaa tupakansavusta sylkeen liukenevan asetaldehydin. Se on tutkimusten mukaan yläruoansulatuskanavan syöpien riskitekijä, joka saattaa lisätä riippuvuutta tupakkatuotteista."2009
Alkoholissa on syöpää aiheuttavaa ainetta, Helsingin Sanomat, 14.11.2009
2010Aine on äskettäin todettu ensimmäisen luokan syöpää aiheuttavaksi myrkyksi. EU:n ruokaturvallisuusviraston suosituksen mukaan päivittäisen saannin pitäisi jäädä alle 0,39 milligrammaan päivässä, mutta todellinen määrä voi olla moninkertainen.
Pitkään asetaldehydia tutkinut emeritusprofessori Mikko Salaspuro sanoo, että päivittäinen saanti voi vaihdella 0,1 mikrogrammasta sataan milligrammaan. Suurin osa saannista on alkoholista ja tupakasta, mutta asetaldehydia on myös elintarvikkeissa kuten soijassa, johon se on syntynyt käymisessä.
Jogurteista ja lasten hedelmäsoseista löytyi korkeita pitoisuuksia asetaldehydiä, Turun Sanomat 7.2.2010
"Professori Mikko Salaspuro on huolissaan suomalaisten elintarvikkeiden asetaldehydipitoisuuksista. "2011
"Suun ja suoliston bakteerit ja hiivat muuttavat alkoholin syöpää aiheuttavaksi asetaldehydiksi. Ainetta on myös alkoholijuomissa ja tupakassa.
Lisäksi asetaldehydiä löytyy useista tavallisista elintarvikkeista. Sitä muodostuu käymisellä valmistettuihin tuotteisiin, kuten maitovalmisteisiin, soijaruokiin, säilöttyihin vihanneksiin, etikkaan, kotikaljaan ja simaan.
Asetaldehydiä käytetään myös elintarvikkeiden aromiaineena. Ainetta lisätään esimerkiksi hedelmämehuihin, virvoitusjuomiin, jälkiruokiin ja maitovalmisteisiin. Pitoisuuksia ei tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa.
Asetaldehydiä muodostuu myös sisäsyntyisesti joihinkin hedelmiin, kuten omenoihin, päärynöihin ja marjoihin. Sitä käytetään myös marjojen ja hedelmien säilöntäaineena."
Asetaldehydi – vaaraton aromi vai myrkky?, Yle 8.3.2011
"Salaspuro painottaa, että jokainen voi omilla valinnoillaan vaikuttaa omaan asetaldehydi-altistuuksensa. Tärkeintä olisi jättää tupakka ja käyttää alkoholia kohtuullisesti sekä välttää alkoholijuomia, joissa asetaldehydiä on runsaasti. Sellaisia ovat esimerkiksi calvados ja sherry.2012
Viineissä on isoja eroja, toiset saattavat sisältää nolla mikromoolia asetaldehdydiä ja toiset monta sataa mikromoolia asetaldehydiä.
– Sen tähden kuluttajan olisi hyvä tietää minkälaista juomaa he nauttivat. Olisi syytä välttää myös väkeviä alkoholijuomia. Mitä väkevämpi alkoholipitoisuus on suussa tai mahanesteessä, sitä enemmän asetaldehydiä mikrobit tuottavat, Salaspuro varoittaa"
Uudesta purkasta ratkaisu tupakkamyrkkyyn, Taloussanomat, 12.12.2012
"Alma Kartal-Hodzicin väitöstutkimuksesta selvisi, että luonnon aminohappoa L-kysteiiniä sisältävä lääkepurukumi poisti tupakoinnin yhteydessä sylkeen muodostuvan asetaldehydin lähes kokonaan."2013
L-kysteiiniä on myös pörssiyhtiö Biohitin ja Helsingin yliopiston kehittämässä Acetium-kapselissa. Se on puolestaan tarkoitettu asetaldehydin vaikutusten torjuntaan hapottomassa mahassa ja sitä kautta mahasyövän ehkäisyyn. Biohit kehitteli myös aikoinaan Xylicyst-nimisen purukumin, joka sitoi asetaldehydiä. Sitä ei kuitenkaan enää ole markkinoilla."
"Tutkimuksessa asetaldehydipitoisuutta mitattiin yleisesti myytävistä jogurteista ja oluista. Otos sisälsi yhteensä 44 eri kaupallista tuotemerkkiä. Näytteet valittiin satunnaisesti eri päivittäistavaraliikkeistä pääkaupunkiseudulla.
Vain yhdessä jogurtissa havaittiin syöpää aiheuttavan rajan alittava pitoisuus asetaldehydiä (100 mikromoolia), kun kaikissa muissa pitoisuus oli yhtä suuri tai suurempi kuin 205 mikromoolia. Lisäksi mitatuissa jogurteissa oli keskimäärin noin kolme kertaa enemmän asetaldehydiä kuin oluissa.
Pörssiyhtiö Biohit kehittää ja myy elintarviketeollisuudelle asetaldehydin määrää vähentävää menetelmää."
Biohit Oyj ja Tamro Oyj sopineet yhteistyön tiivistämisestä koskien Acetium-tuoteperhettä, Biohit Oy, 11.2.2013
"Biohit Oyj ja Tamro Oyj ovat sopineet yhteistyön tiivistämisestä koskien Acetium-tuoteperhettä. Yhteistyö käsittää jatkossa uuden Acetium imeskelytabletin apteekkimarkkinoinnin ja -jakelun Suomessa. Imeskelytabletti poistaa tehokkaasti sylkeen liuennutta asetaldehydiä tupakoinnin yhteydessä."
"Pörssiyhtiö Biohit kehittää ja myy elintarviketeollisuudelle asetaldehydin määrää vähentävää menetelmää. Yhtiö on aiemmin tutkinut myös jogurttien ja oluiden asetaldehydipitoisuuksia."Hätkähdyttävä tutkimustulos: Suomen jogurteissa asbestin veroista syöpäainetta 20 kertaa enemmän kuin viileissä, Talouselämä, 30.9.2013
"Biohit on toteuttanut asetaldehydimittauksia viileistä ja todennut, että jogurteissa on jopa 20-kertainen määrä karsinogeenistä asetaldehydiä viileihin verrattuna."
Näkemyksiä Biohitin ulkopuolelta:
2010
Mikko Salaspuro kirjoitti vuonna 2010 Duodecim-lehden pääkirjoituksessa asetaldehydin haitallisuudesta elintarvikkeissa. Salaspuron sidonnaisuuksia pohdittiin kirjoituksen kommenteissa:
"Elintarvikeperäinen asetaldehydi on potentiaalinen terveysriski, Duodecim, 2010;126(14):1651-3
"Kirjoittajan sidonnaisuus oli näkyvästi esillä, mutta suuri(n) osa lääkärikunnasta tuskin tietää, että Biohit valmistaa asetaldehydin "vastavaikuttajaa" (ja että sen voitot ovat suoraan verrannollisia asetaldehydi-pelon määrään) - se olisi ollut helppo mainita sidonnaisuutena myöskin"
2011
Näissä juhlajuomissa piilee ikävä yllätys – varo, Taloussanomat, 31.12.2011
"Eriksson ei pidä elintarvikkeiden asetaldipitoisuuksia riskinä, mutta sanoo, että aihe vaatii kunnon tutkimusta. Hänen tutkimusryhmällään oli aikomus selvittää asiaa, mutta projekti jäi, kun alkoholitutkimus irtisanottiin THL:stä reilu vuosi sitten."2013
Asetaldehydi onkin monimutkainen asia – tiesitkö tämän?, MTV3, 22.1.2013
"Eviran tutkimusyksikön johtaja Kimmo Peltonen paljastaa, että Evira on tutkinut jugurtin lisäksi muidenkin elintarvikkeiden asetaldehydipitoisuuksia jo usean vuoden ajan. Hän ei pidä jugurttia mitenkään erityisen vaarallisena. Peltosen mukaan jogurtin lisäksi asetaldehydia on ainakin yhtä paljon muissakin meijerituotteissa sekä esimerkiksi hedelmissä ja marjoissa.– Ei jugurtissa ole asetaldehydia mitenkään erityisen paljon. Monissa hedelmissä, esimerkiksi sitrushedelmissä, on ainetta suunnilleen saman verran kuin jugurtissa. Itse en ole jättänyt yhtään lusikallista jugurttia tai muuta elitarviketta tai hedelmiä syömättä tämän asian takia, vakuuttaa Peltonen"
"– Asetaldehydi ainesosana on ollut osana ihmisen ravintoa jo todella pitkään. Asetaldehydi ei siis ole mikään uusi havainto, joten se vaatii huolellista pohdintaa, koska sellaiseen täysin asetaldehydivapaaseen diettiin on näkemykseni mukaan täysin mahdotonta päästä, Peltonen perustelee."Asetaldehydi elintarvikkeissa, Evira, 28.06.2013
"Asetaldehydin merkittävimmät altistumislähteet ovat alkoholijuomien suurkulutus ja tupakointi. ...
Erityisesti asetaldehydin haittavaikutuksista kärsivät tietyn perimän omaavat ihmiset. Tämän perimän omaavia henkilöitä on erityisesti Itä-Aasiassa. Suomessa kyseiseen asetaldehydin aineenvaihduntaan liittyvä ominaisuus on erittäin harvinainen.Miten päättyy Biohitin Salaspuron ja Eviran Peltosen kaksintaistelu? Kumpi on oikeassa yläruuansulastuskanavan syöpien suhteen? Salaspuro väittää, että ne ovat kasvussa, Peltonen, että ne ovat laskussa. Vai onko kyse tarkastelusta eri aikavälillä? Odotan mielenkiinnolla Eviran selvitysten tuloksia.
Alkoholin runsaan käytön sekä alkoholin ja tupakan yhteisvaikutuksen on esitetty lisäävän riskiä sairastua erityisesti yläruuansulatuskanavan alueen syöpiin. Muista elintarvikkeista johtuvan asetaldehydialtistumisen ja syöpien välille ei ole esitetty syy-seuraussuhdetta. Lisäksi yllä mainittujen syöpien määrä suomalaisessa väestössä on jatkuvasti vähentynyt 1950-luvulta lähtien."
Asetaldehydin isot lähteet, kuten calvados ja tupakka eivät minulle maistu. Minua kiinnostaa se, onko aamujukurttini sellainen riski kuin Salaspuro antaa tasaisin välein ymmärtää? Vai uskoisiko sittenkin Peltosta, jonka mukaan tavallisissa hedelmissä on saman verran asetaldehydiä kuin jogurtissa. Pitääkö hedelmätkin jättää väliin tai syödä kapseleiden kera? Entä syöpävaaralliset PAH-yhdisteiteet, joita on savustetussa kalassa ja grillatuissa ruoissa? Entä akryyliamidi tai nitriitit? Biohit painotti, että asetaldehydi on haitallista hapottomalle mahalle. Entä jos on hapollinen maha?
Biohit antaa asetaldehydin vähentämiseen vinkkejä, ensimmäisenä heidän kapselinsa, sitten alkoholinkäytön ja tupakoinnin vähentämisen. Mieluummin mietoja kuin väkeviä.Huolehdi suuhygienista. Jos teen näin, saanko syödä jogurttia?
Hämmästyttää myös median tapa kirjoittaa aiheesta uutena asiana, vaikka Biohit vääntää näitä tiedotteita tasaisin välein lähestulkoon identtisellä sisällöllä.
Kirjoitin samasta aiheesta jo vuonna 2010.
20 kommenttia :
Ymmärrän tuskasi. Muista kuitenkin että Salaspuro on yhtenä ainoana tutkijana maailmassa tehnyt elämän työnsä tuosta aiheesta. Biohit tuli kuvioon paljon myöhemmin.
Biohit ei myöskään ole mikään pillerifirma. Kannattaa tutustua kunnolla.
Koko jugurttishow on epäselvä, kyllä se sieltä vielä ajan kanssa selviää.
Minusta asiallista tuoda esiin nämä sidonnaisuudet ja muiden asiantuntijoiden näkemykset. Tämä on aikamoista pelottelua ja medikalisaatiota. Jälkimmäisestä on kovasti keskustelua ammattikuntamme kesken. Syöpä on ihmisten suurimpia pelkoja. Sillä rahastaminen (kenenkään elämäntyötä väheksymättä) on kohtalaisen epäeettistä omasta vinkkelistäni. Mietin tuota jogurttiasiaa ja tuli vaan mieleen, että olisikohan hedelmien vetämisestä tähän soppaan tullut liikaa sanomista. Jogurttia vastaan on turvallisempi hyökätä. Mutta kokonaisuutena ajatellen niin eipä taida koskaan nousta niiden oikeasti välteltävien/rajoitettavien elintarvikkeiden joukkoon.
Ja jotta jotain tukea mielipiteelle niin tässä linkki tutkimukseen, joissa noita tasoja kartotettu ruoassa ymmärtääkseni puolueettomammin ainakin kuin Biohitin puolesta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3124883/
Ottavat tässä ja ymmärtääkseni muutenkin kannan, että ns turvarajaa ei voida määrittää vaikka Biohitin sivuilla näin aika vahvasti "vihjataan".
Alkoholijuomissa on hirveet vaihtelut,mutta tässä backgroundin alussa jotain lukuja, alkuperäinen tutkimus ei ole kaikkien luettavissa: http://www.jeccr.com/content/30/1/3#B4
Itse en jätä aamujogurttia pois enkä tuoremehua ja vielä vähemmän omenoita, mutta nautiskelenkin myös silloin tällöin lasillisen punaviiniä, en luovu siitäkään. Enkä pihveistä. Kohtuus tässäkin a ja o. Reilua olisi kyllä, että lisätty asetaldehydi tulisi ilmoittaa. Katsoin myös Biohitin listan välteltävistä ja ovelasti eivät missään väitäkään syövän yhteyttä muuhun kuin alkoholiin ja tupakkaan, riskirajakin on muotoiltu mutageenisyyden rajaksi eli ei mitään tekemistä tosielämän kanssa, jossa koko kehon altistu se tärkeä, ei jonkin aineen asetaldehydipitoisuud.
Sidokset ovat niin näkyvillä ettei tästä voi oikein rahastus/pelottelua tehdä vaikka olenkin kanssasi samaa mieltä siitä että syöpä on ihmisten pahimpia pelkoja.
Biohit on itsekin määritellyt kotisivuilleen missioksi levittää asetaldehydi-tietoisuutta. Miksi emme kiitä firmaa taistelussa tupakka- ja alkoholiteollisuutta vastaan?
Sitä toteutetaan näillä sanatarkasti laadituille sensaatiohakuisilla tiedotteilla.
Silloin täytyy pitäytyä tiukasti siinä, mitä tiedetään eikä vetää mitään johtopäätöksiä liian pitkälle. Muuten valistus kääntyy itseään vastaan. Mitä tiedetään oikeasti lyhkäisenä versiona: alkoholi ja tupakka aiheuttaa syöpää, pääsyyllinen todennäkäisesti asetaldehydi. Tärkeitä myös hapoton maha ja helikobakteeri. Koeputkiolosuhteissa asetaldehydi aiheuttaa DNA vaurioita tietyllä konsentraatiolla. Loput onkin enää mielipiteitä. Ja eiköhän tuo viinan ja tupakan yhteys syöpään ole aika paljon vanhempi juttu eli eipä tämä tieto nyt valistukseen tuo mitään lisää niiden osalta. Kemikaalikimara on siitä loistava blogi, että näitä asioita oikeasti pohdiskellaan monelta kantilta. Ja se on hyvä.
Kiitos kommenteista. Mitään tuskaa minulla ei Biohitin tiedotteista tule. Syön aamujogurttini edelleenkin ihan rauhassa, ellei myös muuta kautta varoiteta asiasta.
Salaspuron ansioita en kiistä, mutta kyseenalaistan Biohitin tavan uutisoida asioita. Mikä oikeasti on olennaista, mikä ei?
Biohit tekee yhteiskuntavastuullista liiketoimintaa. Tämän näkee etenkin siitä, että yrityksen tuoteskaala jakautuu havainnoinnista (esim. GastroPanel ja muut laboratoriotuotteet) haitta-aineiden poistoon (esim. asetaldehyditön BioFood) ja aina karsinogeenien sitomiseen (esim. Acetium, BioFilter) käytön yhteydessä (kuluttajat).
Sillä on käytettävissään joukko todellisia, kansainvälisesti tunnustettuja tieteentekijöitä. Mikäli yritys alkaa tuottamaan tulosta (pipetti-liiketoiminnan myynnin jälkeisen startup-toimintansa osalta), olisi minusta lähinnä outoa ettei näistä tiedemiehistä edes osa saisi tienata keksinnöillään.
Itse olen ainakin ylpeä siitä, että näinkin pienessä maassa kuin Suomi osataan tehdä tämän luokan tiedettä ja yhdistää sitä liiketoimintaan - ja vielä eettisesti.
Matka on kuitenkin kivinen, eivätkä suuret teollisuudenalat reagoi kuin 'pakon edessä'. Kaikki keinot mitä pienellä Biohitillä on vaikuttaa, voidaan tuomita negatiivisina. Toivoisin, ettemme me Suomessa jälleen kerran mielipiteillämme loisi meille niin tuttua negatiivista dissaamisen meininkiä, vaan oikeasti tutustuisimme mitkä yrityksen tarkoitusperät ovat ja minkälaisia ihmisiä niitä pyörittää. Tällä firmalla on mahdollisuus tehdä jotain, joka jää historian kirjoihin. Ei ehkä uutena Nokiana, vaan yrityksenä joka löysi parannuskeinoja vatsa- ja suolistoteiden sairauksiin, joista osaa emme edes tienneet aiheutuvan tuolta alueelta.
Kiitos ja kumarrus Biohit & Osmo Suovaniemi.
Jukurttipurkkeihin pitäisi reilusti saada tieto siitä mitä ne oikeesti sisältävät. Viranomaisuskovaisena kansana Suomalaiset on monopolibrändien helpointa riistaa. Miksi suomalainen media ei automaattisesti halua tuoteselosteita esiin?
Ymmärsit alkuperäisen viestin väärin?
Kirjoitin tuon kommentin eilen, tarkoitukseni oli tosiaankin kiittää Biohittiä ja Suovaniemeä heidän efforteistaan yhteisen hyvän eteen, ei suinkaan esiintyä ko. firman edustajana tai Suovaniemenä.
Pahoittelut väärinymmärryksestä. Ehkä oikeinkirjoituksessanikin on parantamisen varaa.
Kiitos viestistä. Oikein lukemisessakin on parantamisen varaa. Minun virheeni. Poistan sekaannusta aiheuttavat viestit.
Pari täsmennystä. Kirjoituksestani on näköjään luettu sellaista, jota siellä ei ole. Arvostan suuresti suomalaisten tekemää tutkimustyötä ja uusia innovaatioita. Käytännön esimerkkinä kotiini ostamani liesi. Maksoin kotimaisesta kilpailijatuotetta enemmän - ihan sen takia että tuote on valmistettu Suomessa. Olen samaa mieltä myös siinä, että työstä on saatava palkka. Ansioituneet tutkijat ansaitsevat sen. Kyse on vaan siitä, miten se tehdään.
Kirjoitan tässä blogissa asioista kuluttajanäkökulmasta. Jos Biohitin yhteiskuntavastuu ei ole mediassa tullut riittäävän hyvin esille, katse pitää kääntää Biohitin tiedottamiseen. Vuosittain toistuva uutisointi, jossa rinnastetaan asbesti ja jogurtti on varsin populistista.
Ymmärrän erittäin hyvin, että asetaldehydi voi joillekin olla syöpäriski. Biohit itsekin toteaa suurimpien riskitekijöiden olevan hapoton maha, alkoholi ja tupakka.
Arvoisa bloggari,
En näe uutisointia kovinkaan paikallaan jankkaavana. Biohit toteuttaa mittauksia eri elintarvikkeista sekä tiedottaa niistä. Valtamedia poimii ne uutisiksi.
2010-2011 uutisointiin että osissa elintarvikkeissa on todella paljon asetaldehydiä. 2012-2013 on toteutettu tarkempia mittauksia joista on tiedotettu myöskin erikseen.
Suosittelen sinua myös lähestymään valmistavaa teollisuutta selvittääksesi heidän kannan asiaan. He tässä ovat joutuneet syytetyn penkille. Objektiivinen näkemys heidän vastauksistaan voisi olla mielenkiintoista luettavaa.
Kiitos kommentista.
Mitä muuta varten tiedotteita tehdään kuin poimittavaksi uutisiksi?
Kuluttajanäkökulmasta tilanne on epäselvä. Biohit tiedottaa tasaisin välein elintarvikkeiden asetaldehydistä ja vertaa vaarallisuutta asbestiin. Toisaalta Evira on antanut toisenlaisia lausuntoja ja tekee omia mittauksia. Mistä kuluttaja tietää, ketä uskoa ja miksi?
Blogin pitäminen on harrastukseni. Kirjoitan tekstit yksityishenkilönä vapaa-aikanani. En ole toimittaja, en edusta blogissani mitään organisaatiota tai yritystä. Jos Biohit kokee blogikirjoitukseni takia tulleensa "syytetyn penkille", voivathan he selventää asiaa mediassa.
Hyvät toimittajat, jotka luette tätä blogia, eikös tässä ole mielenkiintoinen aihe selvitettäväksi?
Aika jännää kommentointia tähän kirjoitukseen tullut. Mistähän kaikki nämä anonyymit ovat tänne löytäneetkään?
Minusta tämä kirjoitus oli blogin hyvää peruslaatua. Enkä näe syytä närkästyä BioHitin puolesta :)
Kiitos Anonyymi,
Olen huomannut, että ihmisen närkästyvät mitä erilaisimmista asioista. Siltä ei voi välttyä. Milloin kertoo liian vähän, milloin liikaa, jolloin menee "pelottelun" puolelle.
Kiitos aiheen esiinnostamisesta! Olen pohdiskellut asiaa myös, koska lapseni ovat jugurttisieppoja.
Toinen mieltäni askarruttanut aihe on lasten hammastahnat, joista minun on pitänyt kysyä:
Alle 3v lapsillehan suositellaan 500 ppm fluorihammastahnaa ja tällaisia hammastahnoja on markkinoilla tasan 2: Elmex ja Oxygenol Muumi. Elmexissä fluori on ammoniumfluoridia kun taas Muumihammastahnassa, kuten kaikissa muissakin hammastahnoissa se on natriumfluoridia. Taannoin löysin HS:n jutun (jota en enää onnistu löytämään), jossa hammaslääketieteen professori kehotti välttämään ammoniumfluoridia, koska amiinit muodostavat suussa yhdessä nitriittien kanssa nitrosamiineja, jotka taas aiheuttavat syöpää. Oman köpösen kemiantietämykseni mukaan kuitenkin minua oudoksuttaa, miksi tuo hammastahnan äärimmäisen pieni amiinipitoisuus olisi merkitsevämpi nitrosamiinien muodostaja kuin mikä tahansa muu ruuasta tuleva amiini vai johtuuko se siitä, että se on kätevästi suussa odottelemassa suuhun tulevia nitraatteja kun taas aminohappojen hajotus tapahtuu vasta myöhemmin ruuansulatuskanavassa?
Oxygenolin Muumihammastahna taas sisältää natriumfluoridia, mutta siinä on säilöntäaineena parabeenaja, joista ei koko totuutta kaiketi edelleenkään tiedetä.
Kysymys kuuluukin, kumpi sinusta on pienempi paha, parabeenit vaiko ammoniumfuoridi ja osaatko kommentoida tuohon nitrosamiinien muodostusasiaan jotain?
Hei Anja,
kiitokset hyvästä kirjoituksesta. Olen jo pitkään pohdiskellut samoja asioita kuten Biohitin uskottavuutta/riippumattomuutta tässä asiassa. Yleensä tunnistetut terveysuhat herättävät laajempaakin kiinnostusta ja generoivat tutkimusta. Nyt ainoa taho joka tuloksia julkisesti esittelee, on yhtiö, jonka liiketoiminnan ydin kyseinen "sairaus" on. En ole toki aiheesta referoituja julkaisuja etsinytkään. En halua siis mitenkään aihetta, yritystä tai tutkimusta tehneitä henkilöitä väheksyä, vaan kaipaisin puolueetomien tahojen julkituloa.
Alkolin osalta (näin insinöörilogiikalla) voisin kuvitella, että itse juoman sisältämän asetaldehydin määrä on merkityksetön etanolin hapettumistuotteena syntyvään. Lienee myöskin tunnistettu, ettei alkoholi nyt yleensäkään omaa (ainakaan sen suositellun yhden päiväannoksen ylittävältä osalta) varsinaisia terveysvaikutuksia. Siten alkoholia nauttiva henkilö ottaa tietoisen riskin ja altistaa itsensä lukuisille terveyden kannalta epäedullisille vaikutuksille. Krapulasta voi syyttää vain itseään, jukurttini ja omenani aion jatkossakin nauttia ilman pilleriä.
Itsekin olen mietiskellyt mitä tapahtui PAH-yhdisteille ja akryyliamideille, kun niistä ei enää puhuta. Ovatko ne taas tervellisiä vai pitääkö jonkun keksiä vaikutukset kumoava pilleri ennen kuin keskustelu jatkuu.
Asetaldehydibisneksessä suurin hyötyjä Suomessa on Valio. Asetaldehydi on addiktoivaa, voisiko tämä olla syy siihen että ihmiset ovat ainakin mun lähipiirissä niin uskollisia sille jugurtille mitä aina ovat syöneet ennenkin?
Voimme rahoittaa oman projektin 250.000,00 € ja 500,000.00 €. Teemme mobilehome Parks, Autoliikkeet, Multi-perhe, Assisted Living, Huoltoasemat, lääketieteelliset laitteet, hautaustoimistot, auton lainat, silta lainat yrityksille lainoja, henkilökohtaisia lainoja, kovan rahan Lainat Non-omistusasuntojen ominaisuuksia ja enemmän. Myös vakuudettomia varoja liiketoiminnan laajentamiseen. Nopea closings koska se on yksityistä rahaa, ei pankki. Vain toimeksiantajille. Ota Jim Richardson lisätietoja. (arcofinance.firm.Inc@hotmail.com)
Lähetä kommentti