Kemikaalikimara: Naturigin, Kuluttajavirasto ja harhaanjohtava mainonta

torstai 24. toukokuuta 2012

Naturigin, Kuluttajavirasto ja harhaanjohtava mainonta

Sähköpostiini napsahti tänään oheinen kirje. Kyse on Naturigin-hiusväristä, jonka markkinoinnissa harrastettavasta viherpesusta olen kirjoittanut aiemmin. Kysyin Kuluttajavirastolta kantaa kyseisen hiusvärin markkinointiin. Kannatti kysäistä.













































Laitetaanpa vielä  isommalla fontilla, kun näyttää vähän suttuiselta pienennettynä. 

"Harhaanjohtava mainonta
Ilmoititte Kuluttajavirastolle siitä, että Oy Transmeri Ab:n mainoksessa oli harhaanjohtava markkinointiväite tai se muuten antaa harhaanjohtavan vaikutelman. Kiitos ilmoituksestanne. Kuluttajien ilmoitukset ovat tärkeitä kuluttaja-asiamiehen valvontatyössä.
Olemme lähettäneet asiasta kirjeen yritykselle. Muistutimme yritystä siitä, että markkinoinnissa ei saa kuluttajansuojalain mukaan antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja. Huomautimme myös, että yrityksen on markkinointia suunniteltaessa syytä miettiä mm. seuraavia asioita:
• Onko markkinointiin liitetty väite, joka ei ole totta?
• Pitääkö markkinointiväite kokonaisuudessaan paikkansa?
• Voiko väitteen tueksi esittää faktaa tai tutkimusta?
• Miten houkutin on syytä esittää, ettei väärinymmärryksiä tapahdu?
• Mikä on markkinointikehumisen ja faktan ero?
 Lisäksi kehotimme yritystä tutustumaan Kuluttajaviraston verkkosivuilla olevaan lainsäädäntöön ja muuhun aineistoon.
Voitte tutustua yritykselle lähetettyyn informaatioon Kuluttajaviraston verkkosivuilla
www.kuluttajavirasto.fi/yritykselle/markkinointi/tosiasiavaittamat
www.kuluttajavirasto.fi/yritykselle/markkinointi/vertailut
Ystävällisesti
Katri Väänänen
lakimies"



Ei kommentteja :

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails