Kemikaalikimara: CosmEthicsin ansaintalogiikka

lauantai 30. huhtikuuta 2016

CosmEthicsin ansaintalogiikka


Sain sähköpostia CosmEthicsiltä enkä oikein tiedä, mitä ajatella. CosmEthics pyytää minulta oikaisua koskien blogikirjoituksiani. Teksti on laitettu CosmEthicsin Facebook-sivuille. Minulle laitettiin asiasta sähköpostiviesti viisi päivää myöhemmin.
"Anja Nystén kertoo helmikuussa 2015 kirjoittamassaan blogitekstissä, että CosmEthics ”suosittelee tuotteita, mistä se saa maksun yrityksiltä”. Väite ei valitettavasti ole oikein ja kyseistä sisältövirhettä ei ole CosmEthicsin toistuvista pyynnöistä huolimatta oikaistu kyseisessä blogissa. Saamme tähän liittyen useasti kyselyitä ja tästä syystä pyydämme kirjallisesti asiavirheen korjaamista."
On selvää, että kun olen jotain kirjoittanut tai ymmärtänyt väärin, korjaan virheet. Viittausta "toistuviin pyyntöihin" tosin en ymmärrä, sillä helmikuun 2015 tekstin kommenteissa CosmEthicsin Katariina Rantanen itse osallistuu itse keskusteluun, ei pyydä oikaisua vaan vastaa näin:
"Kehittämämme palvelu ei vielä tee liikevaihtoa tai myyntiä mainituista tuotesuosituksista. Olemme käynnistämässä affiliate pilotin keväällä 2015. Rahoitus on mm. yksityisiltä sijoittajilta."
Palvelusta on käyty myöhemmin keskustelua helmikuussa 2016. Siinäkään CosmEthics ei pyydä oikaisua. Tarkistin myös sähköpostini roskapostikansiota myöden, Facebookin asiaan liittyvät keskustelut sekä yksityisviestit. CosmEthics ei ole pyytänyt oikaisua, enkä ole heidän väkeään tavannut. Jos oikaisupyyntöjä on lähetetty, ne on luultavasti laitettu väärään osoitteeseen tai sitten kyseessä on tiedotuksellinen retoriikka.

Ansaintalogiikka

Mutta itse asiaan. Käyttäjille CosmEthicsin sovellus on ilmainen. Sovellus suosittelee käyttäjälle tuotteita käyttäjän päälle kytkemien hälytysten perusteella. CosmEthics ei siis saa maksua yrityksiltä tuotteiden suosittelemisesta.  Tuloja CosmEthics saa sopimuksista jälleenmyyjien kanssa. Kauppa maksaa siitä, että sen myyjät voivat myyntitilanteissa käyttää sovelluksen tietoja ja suosituksia sopivista tuotteista. Sovelluksen kautta voi myös hankkia tuotteita nettikauppojen kautta, jolloin CosmEthics saa myynnistä provision (affiliate). Korjasin ansaintalogiikan edellä mainittuun helmikuun 2015 kirjoitukseeni.


Kehitysideat

CosmEthics toivoo käyttäjiltään palautetta. Olen sitä antanut, kysynyt niin tietokannan datan sekä sovelluksen toimintojen perään. Havaitsin tietokannassa olennaisen puutteen hiusvärikemikaaleissa, mikä on/oli kuluttajalle selvä turvallisuusriski. Olen kirjoittanut todella paljon hiusvärikemikaaleista ja tehnyt viranomaisille ilmoituksen hiusvärien harhaanjohtavasta mainonnasta. Cosmethicsin tietokannan hiusväriherkistäjistä puuttui kymmeniä aineita. On siis vähintäänkin loogista, että puutteita havaitessani kirjoitan asiasta.

CosmEthics alkoikin syyskuisen kirjoitukseni  jälkeen täydentää tietokantaa. Käväisin sovelluksessa katsomassa, mikä tilanne on tällä hetkellä. Hiusväriainelista on valmis 70 prosenttisesti.  Esitin edellisessä kirjoituksessani myös idean aikaleimojen eli timestampien näkymisestä käyttäjille. Huomasin ilokseni, että idea on toteutettu.

Testailin hetken sovelluksen toimintoja. Kun on joskus ollut suunnitteluinsinööri, on näköjään aina sellainen.  Kosmetiikan kemikaalien tuntemus sekä suunnittelukokemus, johon kuuluvat muun muassa riskikartoituksissa mukana olo ja automaatiojärjestelmien toiminnan testaus, laittavat katsomaan palvelua kovin eri tavalla kuin moni muu katsoo. Löysin pari kehityksen paikkaa, joilla voitaisiin pienentää virhemahdollisuuksia, pari pienempää parannusehdotusta sekä pari ainetta, joiden kohdalla hälytys ei toimi, vaikka sen olisi pitänyt toimia.

Taitolaji

Näin Twitterissä Sanna Jylängin tweetin: "Joskus joillekin palautteen vastaanottaminen on niin vaikeaa, että vastaanottaja kääntää virheensä viestintuojan virheeksi. #einäin".
On ristiriitaista, että yritys pyytää julkisesti käyttäjiltä ja testaajilta palautetta sekä kehitysehdotuksia, mutta jos niistä kirjoittaa blogiinsa, on kuin tökkäisi muurahaispesään. Kaikkein kummallisinta oli se, että yksi CosmEthicsin sijoittajista alkoi kysellä työnantajastani ja puolueettomuudestani.  Tulee väkisinkin mieleen, että viestintuoja halutaan ampua. Puolueeton en suinkaan ole. Kirjoitan Kemikaalikimaraa kuluttajille kuluttajanäkökulmasta, mutta tässä tapauksessa kirjoittamisestani on hyötynyt ennen kaikkea CosmEthics parempana tuotteena ja lopulta hyötyvät siis myös CosmEthsicsiin sijoittaneet. Sovelluksen ideahan on kerrassaan mainio.

Toimin nykyisin ympäristöanalyytikkona, mutta tosiaan aikanaan tehnyt teknistä suunnittelua. Koska kaikki tekevät virheitä, jokaisen työ käydään läpi, tarkistetaan ja kommentoidaan. Lopputuloksesta halutaan mahdollisimman toimiva. Hyvin usein on kysymys myös turvallisuudesta. Kriittisen tarkastelun kohteena ovat asiat – eivät ihmiset. ”Hyvä kun huomasit”, vaikka saattaahan se tietysti harmittaa, että on tehnyt virheen ja se on mennyt itseltä ohi. Olen tottunut siihen, että palautetta annetaan ja otetaan vastaan. Kiitän lukijoitani, jotka laittavat palautetta kirjoituksistani ja korjaavat asiavirheitä, sillä blogin kantavana periaatteena on luotettavuus ja neutraalius. Olen kuitenkin havainnut blogihistoriani yli seitsemän vuoden aikana, että kun insinöörimäisesti menee asiat edellä, kommentoi ja antaa palautetta, se toisinaan otetaan henkilökohtaisesti – aivan turhaan.

CosmEthicsin oikaisupyynnön otan positiivisena asiana. Jos yli vuoden takaista tekstiä pyydetään korjaamaan, se osoittaa, että tämän blogin teksteillä on suuri painoarvo. Kiitos palautteesta! CosmEthicsille toivotan menestystä. Kemikaalitietoisuuden lisääminen on tärkeää.

4 kommenttia :

Unknown kirjoitti...

Hienoa Anja ja CosmEthics. AVOIMUUTTA, ei syyttelyä kaivataan tälle markkinointipotaskan täyttämässä kosmetiikan maailmassa.

Anonyymi kirjoitti...

Nykyisin on kovin vallalla paikassa jos toisessa, töissä, keskusteluissa, netissä, ystävyyssuhteissa ja varmaan monessa muussakin paikassa ja tilanteessa, äärimmäinen täydellisyyden tavoittelu. Ja jos pienenkin virheen tekee, on kohu ja syyttelymeiniki taattu. Hyvällä asialla olet, kaiken kattava kemikaalistuminen on tärkeä pitää esillä, monet eivät arjessaan huomaakaan miten paljon eri kemikaaleja päivän mittaan käsittelevät ja jopa suuhunsa laittavat. Uskon että pidemmän päälle olis tärkeää yrittää pienentää omaa kemikaalijälkeään, ne kun kiertävät täällä vähän samoin kuin muovitkin, pitkään, ja vaikuttanevat myös pitkään koko ravintoketjussa ja eliöiden, myös ihmisen sairastuvuuteen tai terveenä pysymiseen..taaksepäin ei kannata ajassa haikailla mutta jokainen voi itse yrittää toimillaan vaikuttaa pienentämään lähiympäristönsä kemikaalikuormaan..pienistä puroista jne.

Anonyymi kirjoitti...

Nykyään kaikki tuotteet tuodaan markkinoille raakoina ja odotetaan kuluttajapalautteella puutteille ilmaiset korjaustoimenpiteet. Tässäkin tapauksessa luulisi, että olisivat tyytyväisiä palautteestasi. Mutta aina joku ottaa henkilökohtaisesti asioita syystä tai toisesta. Mutta toivoisi, että asioita edistävät tahot puhaltaisivat yhteen hiileen, eivätkä vetäisi mattoa toisen alta.

Ninny kirjoitti...

Jälkijunassa, mutta pakko kommentoida tuota sanamuotoa:

"CosmEthics suosittelee tuotteita, mistä se saa maksun yrityksiltä. Väite ei valitettavasti ole oikein."

Eli valitettavasti emme saa maksua? Hehe.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails