Kemikaalikimara: Mitä sanomalehdellä voi tehdä - katso kuva!

torstai 5. tammikuuta 2012

Mitä sanomalehdellä voi tehdä - katso kuva!

Netti on loistava juttu, sieltä löyttä tietoa todella nopeasti. Nettimedioilla tosin on raivostuttava tapa otsikoida uutiset ja muut jutut siten, että klikkausten määrä maksimoituu. Otsikossa kerrotaan juuri sen verran, että  lukija saadaan klikkaamaan koko juttu.  Tissijournalismi on sitten vielä ihan oma lajinsa, enkä nyt tarkoita implanttijuttuja vaan "Sillä ja sillä julkimolla vilahti"-otsikoita.
Kuten kuvasta näkyy, sanomalehdestä voi tehdä hameen, mutta lehden voi konservatiiviseen tapaan myös lukea tai selata hyvin nopeasti. Pelkästään otsikot silmäilemällä saa hyvän kuvan, mitä maailmalla on tapahtunut. Printtimediassa toimittajilla ei ole motiivina klikkausten kalastelu.

Newspaper - 1

Ärsyttäviä otsikoita - hermot menevät?

Muutama otsikko satunnaisesti valitusta mediasta tältä päivältä 5.1.2012 -  enkä kiusallanikaan laita linkkejä. Melkoisen informatiivista, vai mitä?
  • Nokian kohuväite hymyilyttää analyytikkoa, MTV3
  • Paatero: Autolukot vakioiksi autoihin - katso miten, MTV3
  • Näin tuntuu käyvän Kiinassa tuon tuostakin – katso video, MTV3
  • Luultavasti hän käskee pian Nokian Elopia, Taloussanomat
  • Näistä yhtiöistä Siilasmaa muistetaan, Taloussanomat
  • Tämä ala kasvoi tyhjästä tuhannen miljardin bisnekseksi 20 vuodessa, Talouselämä
  • Ei näin: Euroopan hätärahaston huutokauppa lässähti, Talouselämä
  • Humalassa ajanut avautui: Näin 11-vuotiaan turmassa kävi, Aamulehti
  • Karu väite myrskytuhoista – ”Asia on päinvastoin”, Uusisuomi
  • Miksei Ruotsin malli kelpaa? Fortumilta olisi säästynyt 25 milj. €, Uusisuomi
  • Hittituote? – Myynti Gigantissa +400%, Uusisuomi
Hesarin nettisivuilla oli asioita otsikoituna näin:
  • Viikin yliajosta epäilty selittää pakoaan paniikilla
  • Neljä avainministeriä kannattaa alkolukkoa ja promillerajan laskua 
  • Kiasma ohitti Ateneumin kävijämäärässä 
  • Asiantuntijat: Siilasmaa pätevä valinta Ollilan seuraajaksi
Lieneekö sattumaa vai ei, mutta Hesarin sivulla ei ainakaan nyt ollut kömpölöjä otsikoita, kiitos siitä. Viimeiset kolme otsikkoa voisi olla klikkauskerjäläisten kirjoittamana vaikkapa tässä muodossa.
  • Katso mitä neljä avaiministeriä kannattaa 
  • Taidemuseot kilpailevat kävijämääristä - kumpi johtaa?
  • Asiantuntijat arvioivat Siilasmaan pätevyyttä
Kummat ovat lukijalle mukavampia? Eikö median ja journalismin perimmäinen tehtävä ole tiedonvälitys, mieluusti mahdollisimman selkeästi? Koska klikkausjournalismissa ei ole niin kovin tärkeää, vastaako otsikko ihan tarkkaan juttua, niin ei se vastaa tässäkään tapauksessa. Minulla ei moisen takia mene hermot.
Mutta toki olisi tietenkin hienoa, jos kirjoituksissa kilpailtaisiin laadulla eikä klikkausten määrällä. Klikkausten määrä ei välttämättä korreloi laadun kanssa lainkaan. Suosituin ei ole synonyymi parhaan kanssa.

Lue myös (Hiukan klikkausteasereita perään. :) )

3 kommenttia :

Anonyymi kirjoitti...

Taloussanomat on mielestäni pahin klikkausten kerjääjä. Olen lopettanut sen lukemisen kokonaan, koska otsikointi on niin ärsyttävää. HS.fi on tosiaan parempi otsikoinnissa, mutta klikkauksia kerjätään uutisten aiheilla, kuten väkivallanteoilla ja typerillä viihdeuutisilla, joita ei ennen näkynyt. Kai tämä on se hinta joka maksetaan kun luetaan nettilehtiä "ilmaiseksi".

Mimi kirjoitti...

Huomiota kerjäävät typerät otsikot ovat minuakin ärsyttäneet jo pidempään. Sen takia yritän pysyä sellaisten lehtien nettisivuilla, missä keskitytään kylmään faktaan, eikä sensaatioihin.
Varsinkin Iltasanomien ja Iltalehden sivut ovat suurimmaksi osaksi nollauutisia täynnä.

Toimittajien ammattitaito noin yleisesti ottaen on tänä päivänä aika huono. Ei pelkästään keltaisessa lehdistössä, vaan muuallakin. Missä vika, opinnoissa vai omassa asenteessa ja ympäröivässä kohuyhteiskunnassa?

Ampparit-uutispalvelussa voi suodattaa sanoja pois uutishausta. Varsin kätevää! Kaveri päivitti tästä Facebookiin hetki sitten ja totesi heti aluksi bannaavansa kaikki uutiset, missä on sanat kohu, sensaatio ja katso kuvat. Itse bannaisin vielä nämä: "kansa raivostui" ja "nyt puhuu".

Anja kirjoitti...

Jotenkin vaikuttaa siltä, että Suomessa pääsääntöisesti nettiin ei edes yritetä tehdä laatua. Klikkauskerjäys on niin laaja ilmiö. On todella sääli, jos se on ainoa konsti,jolla netissä pärjää.

Toimittajien ammattitaidosta olen samaa mieltä. Ja nyt en yleistä. Olen tavannut erittäin ammattitaitoisia toimittajia, mutta myös ihan sitä toista laitaa. Kaveri kertoi juuri hiljattain toimittajasta, joka ei haastattelua varten ollut perehtynyt asiaan lainkaan - siis ei lainkaan.

Ampparit uutispalvelusta en ole ennen kuullutkaan. Pitää perehtyä. Kiitos vinkistä!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails