Viikon parhaat naurut tarjosi Janne Huovila kirjoituksellaan ravitsemusuutisoinnista. Heitin Jannelle Facebookissa - parviälyn eetterissä - idean kirjoittaa juttu siitä, miten Taloussanomat, jonka olen mieltänyt talousasioihin keskittyväksi mediaksi, kerää sivuilleen klikkauksia kohu-uutisoinneilla. Janne päätti kirjoittaa koko jutun genreen sopivalla tyylillä. Tässä näyte:
"Suomalaista mediankäyttäjää vedätetään mennen tullen. Tämän paljastaa uusi kirja Aitoa journalismia. Meille myydään Facebook-marinoitua journalismia, kuten talousuutisia, jotka käsittelevät vain “ruokasotia”. Repostelevilla ruokasodilla saa 50 kertaa enemmän Facebook-suosittelijoita kuin suhdannekäppyröillä. Mutta miksi me syömme tällaista roskaa? Lääkäri varoittaa, että talläinen journalismi on haitallista aivoillemme – erityisesti lapsille."
Kuva: Flickr, aless&ro, CC-lisenssi
Minua raastaisi, jos pitäisi päivästä toiseen kirjoittaa juttuja, joiden aihepiiri ei ole ominta aluetta ja vielä siten, että joku jatkuvasti laskisi, kuinka monta naksautusta sivulle tulee. Melkein tutntisin myötätuntoa toimittajia kohtaan, ellei laaduton journalismi ottaisi sen verran päähän. Jannen kirjoituksen perässä muuten käydään Facebookissa vilkasta keskustelua uutisoinnin vastuullisuudesta. Joten sinne vaan mukaan kommentoimaan.
Viimeisimmässä Kunto& terveys-lehdessä 2/2011 on kirjoittamani artikkeli hammastahnoista ja fluorista.Hankkikaahan käsiinne.
- Asiantuntijat: Näin media vedättää sinua, Ravitsemusuutiset, Janne Huovila, 24.3.2011 ja
- sama Facebookissa keskusteluineen
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti