On ollut sellaista matalalentoa, että on tullut väkisinkin pieni tauko kirjoittamiseen. Matalalento ei tarkoita stressiä, vaan sitä, että on vain monta juttua yhtä aikaa menossa tai tulossa. Hyviä puolia on se, että olen lähiaikoina tavannut ison määrän vanhoja ja aivan uusia tuttuja. Ja mikä parasta, on ollut tosi hauskaa. Huonona puoli matalalennossa on se, että jostain pitää tinkiä. Blogi on tässä hötäkässä jäänyt vähän vähemmälle. Kiitos kaikille vieraskirjaan kommentoineille ja sähköpostia lähettäneille, erityisesti herra A:lle, joka lähetti pitkän viestin koskien MCS-nimistä sairautta. Asia on tärkeä. Siihen palaan myöhemmin.
Kemikaalivanat
Jatketaan vähän korkealentoisemmasta aiheesta - kemikaalivanoista, joita kutsutaan englanninkielessä nimellä "chemtrails". Aihe tupsahti sähköpostiini jonain yönä, kun herra P löysi netissä surffatessaan blogikirjoitukseen ja pyysi aiheesta Kemikaalikimaraan juttua.
Lentokoneet jättävät jälkeensä vanan, jota kutsutaan tiivistysvanaksi, englanniksi "contrail". Vanat ovat lentokoneiden moottoreista tulevaa pakokaasua: vettä, hiilivetyjä, hiilidioksidia, hiilimonoksidia, nokea ja typen oksideja. Kaasun sisältämä vesi tiivistyy ja näkyy samaan tapaan kuin hengitysilma pakkasella. Kemikaalivanat puolestaan muodostuvat saliittoteorioiden mukaan, kun ilmakehään suihkutetaan tarkoituksella ja salassa erilaisia kemiallisia aineita. Wikipedia kiteyttää asian näin:
"Teoriat kemikaalivanoista väittävät, että kaikkia lentokoneiden jättämiä vanoja ei voida selittää tällä tavoin, vaan osa niistä on jotain tuntematonta kemikaalia tai biologista ainetta, jota on tarkoituksella levitetty. Näin väitetään olevan esimerkiksi, jos yksittäinen juova muodostaa laajoja pilvialueita. Eri teorioiden mukaan väitetyt kemikaalijuovat liittyvät esimerkiksi sään muokkaukseen, biologiseen sodankäyntiin, mielenhallintaan tai okkulttisiin tarkoitusperiin. Niiden on myös väitetty olevan osa maailmanlaajuisen ilmaston lämpenemisen hallintaa."
Kemikaalivanoista löytyy netistä toinen toistaan hurjempia videoita ja kirjoituksia, joiden mukaan kemikaalilentoja tehdään ympäri maailmaa, tietenkin Yhdysvalloissa, mutta myös Euroopassa ja Suomessa. Teorioiden mukaan ilmaan suihkutetaan alumiinia, bariumia tai bakteereja. Salaliittoteoriaan kuuluu tietenkin myös se, että jos yrittää kumota villeimpiä huhuja, on mukana salaliitossa tai ainakin pahasti salaliiton sumuttama.
Vanoista tuli mieleen monen vuoden takainen keskustelu bussissa. Olin matkalla Turkuun ja samaan bussiin tuli entinen luokkakaverini, joka opiskeli meteorologiaa. Juttelussa sivuttiin myös lentokoneiden ilmaan jättämiä juovia. Tuttavani mukaan se joka keksisi, miten lentokoneet eivät jättäisi juovia, olisi tosi rikas. Ajatelkaapa mikä hyöty olisi esimerkiksi vakoilussa, jos juovaa ei jäisi. No, kyllähän sitä Espoonkin taivaalla juovia näkee, kun Helsinki-Vantaan lentokenttä kerran on suhteellisen lähellä. Jos muutama kone sinne laskeutuu, niin taivas voi näyttää vaikka tältä. Oheinen kuva tosin on Flickr-kuvapankista haettu.
Kuva: Flickr, weatherwars2007, Creative Commons-lisenssi
Kaiken kemikaalivanakauhistelun seasta bongasin kirjoituksen, jossa mielestäni analysoidaan varsin hyvin ilmiötä, kuten miksi juovat välillä näkyvät ja välillä eivät. (Kammottavan näköinen sivusto, eikä ylläpitäjästä tietoakaan, mutta teksti on ainakin pääosin looginen, toisin kuin suurin osa chemtrail-kirjoituksista. Tämä siis niille, joita aihe kiinnostaa enemmän. )
Geoengineering
Kemikaalivanojen yhteydessä törmää sanaan geoengineering. Geoengineeringillä tarkoitetaan toimia, joilla pyritään muokkaamaan ilmakehää. En löytänyt sanalle suomenkielistä vastinetta, ehkä lähellä voisivat olla "ilmastosuunnittelu" tai "ilmakehäsuunnittelu".
Geoengineeringin tavoitteena on vähentää ilmaston lämpenemistä science fictionilta kuulostavilta keinoilla, kuten laittamalla Grönlannin ylle peilejä tai luomalla keinotekoisisa "tulivuorenpurkauksia" eli suihkuttamalla rikkidioksidiaerosolia stratosfääriin eli yläilmakehän heijastamaan auringon säteilyä tai "lannoittamalla" merien leviä rautayhdisteillä, jotta ne sitovat hiilidioksidia. Onpa esitetty myös meriveden suihkuttamista yläilmoihin, jotta pilvet vaalenevat ja heijastavat auringon säteilyä. Näitä teknologioita ei ole olemassa, mutta niistä puhutaan ja niitä tutkitaan. Muun muassa Bill Gates on lahjoittanut rahaa geoengineering tutkimukseen. Geoengineeringin puolustajien mielestä tarvitaan toimia ilmakehän lämpenemisen pysäyttämiseksi. Kriitikkojen mielestä geoengineeringillä saatetaan vaan pahentaa tilannetta, sillä kukaan ei loppupeleissä voi tietää, millaisia muita vaikutuksia toimilla olisi.
Onko todellisuus tarua ihmeellisempää?
Asiasta kiinnostuneille muutama tuore kirjoitus aiheesta:- Bill Gates exposed for funding research, promotion of spraying geo-engineered "chemtrails" across globe, Natural News.com, Wednesday, February 08, 2012
- Geoengineering 'not a solution' to sea-level rise, BBC, 24.8.2010
- Cancun climate change summit: UN considers putting mirrors in space, The Telegraph, 12.12.2010
- Geoengineering, Lift-off, The Economist, 4.11.2010
- Geo-engineering: climate intervention is a dilemma for scientists, Guardian.co.uk, 10.11.2010
2 kommenttia :
Ei savua ilman tulta?
http://www.naturalnews.com/034906_Bill_Gates_geo-engineering_chemtrails.html
Hyvä sivusto.
Kiitos!
Täytyy lisätä linkki varsinaiseen juttuun.
Lähetä kommentti