Ihminen on johdateltavissa ja sitä käytetään täysin tietoisesti hyväksi. Miksi ihmiset ostavat tavaraa, jota eivät välttämättä edes tarvitse? Käyttäymisemme tunnetaan ja meitä viedään kaupassa kuin pässiä narussa. Ohessa tiivistelmä bongaamastani artikkelista täydennettyinä kommenteillani. Jutussa kerrotaan viisi kaupan käyttämää konstia.
5. Liikkumisemme on ennakoitavissa.
Paras myyntipaikka on sisääntulosta heti oikealla. Siinä saattaa olla leipäpiste tai hedelmiä antaen vaikutelman raikkaudesta ja tuoreudesta. Kaupassa on kuluttajia varten suunniteltu reitti, jonka olemassa oloa et välttämättä edes huomaa. Kuljemme kuin lammaslauma.
Joskus aivan tietoisesti kuljen "vastavirtaan", kartan hyllyjen päätyjä tai keskelle tilaa tyrkylle laitettuja myyntipisteitä. Se, että nappaa suupalan tuotemaistiasista, ei tarkoita, että kohteliaisuussyistä tuotetta pitäisi myös ostaa.
Kuva: Flickr, m00by, Creative Commons-lisenssi
4. Kiiltävää ei voi vastustaa
Kiiltävä on ihanaa, oli kyseessä sitten autot tai korut. Ihmiset alitajuntaisesti ajattelevat, että auto kulkee paremmin, jos se on pesty ja puunattu. Ja arvatkaapa vaan, miksi tavarataloit ovat hohtavia, lattioita, kaiteita, ikkunoita ja muita rakenteita myöden?
3. Shoppaamisesta saa hyvän olon
Kaupat käyttävät tätä hyväkseen järjestämällä boosteja esimerkiksi Hullujen päivien, Megamarkkinoiden ja ties minkä Hintahulinoiden avulla. Kyseessä on elimistön tuottama dopamiini. Tähän hommaan sopii vastalääkkeeksi muistaa, että hyvän olon tekee ostaminen, ei itse ostos.Yksi ostosyllytyskeino on erilaiset alekupongit. Saat 20 % alennusta, jos ostat tämän tai tämän tuotteen viikon sisällä. Hyvä konsti saada asiakas kauppaan. Tartutko koukkuun?
2. Ei osata verrata lukuja.
Tämä on lähes klassikko: 500 euroa verrattuna hintaan 499 eur. Tai vaikkapa 25 % alennus hinnasta, jota ei koskaan missään ole tuotteesta edes pyydetty. Esimerkkinä mainitaan myös lainojen pitkät takaisinmaksuajat, jotka lisäävät asunnon hintaa kymmenillä tuhansilla.
1. Brändi vaikuttaa arvioihimmme
Pradan, Guccin ja Burberryn on pakko olla hyviä. 90 euron viini maistuu paremmalta kuin 10 euron viini, vaikka ero olisi vain hintalapussa. Pepsi-paradoksi on se, että sokkotestissä Pepsi valittiin paremmaksi, mutta punainen Cokis-logo vetoaa ihmisiin.
Olemmeko tosiaan niin vietävissä?
Alkuperäisen, pidemmän jutun voi lukea täältä:
Lue myös
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti