Kosmetiikkamainosten kielikuvien vääntämisessä ja markkinointi-ihmiset lähes tulkoon ylittävät itsensä. Asiaa on pohtimut myös Evil Dressmaker blogissaan: "Radiance Soothing Blog Volumizer-Post". Koska kotonamme kaikki muut kissaa myöden ovat miespuolisia, tutustuin huvikseni miesten kosmetiikan jargoniin. Miesten maailma näyttäytyy kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden perusteella toisenlaisena kuin naisten. Mitäpä tuumitte näistä maskuliinisuuden ilmentymistä?
Partahöyläystä äänennopeudella
Mach 3 - Mach-luku kuvaa nopeutta äänen nopeuteen nähden. Mach 3 on siis kolme kertaa äänen nopeus. Partahöylissä luku tarkoittaa terien määrää.
Siinä missä toinen valmistaja tarjoaa Titanium Energyä, toiselta löytyy peräti Fusion Power - siis fuusiovoimaa tai -energiaa. Eikö parranajamisessa pyritä fuusion (sulautuminen, yhdistyminen) sijaan fissioon (hajoaminen)? Kysymyshän on partakarvan katkaisusta.
Chrome Collection - kromin kiiltoa partaa ajettaessa, vähän kuin auton puskurissa tai moottoripyörän pakoputkessa.
Rennommille tyypeille sopii vaikka Quattro Titanium Precision Freestyle, mutta vekottimen täytynee kuitenkin olla Heavy Duty.
Varsinainen kilpavarustelu kohdistuu partahöylien terien määrään. Tuplaterä oli keksintö, kunnes joku keksi laittaa kolmannen terän. Tämän hetken ennätys on viiden terän höylä.
Miehillekin purnukka-arsenaali?
Helsingin Sanomissa oli runsas vuosi sitten artikkeli miesten kosmetiikasta. Miesten kasvojenhoitotuotteiden myynti on viime vuosina kasvanut noin 30 prosenttia vuodessa ja markkinoita riittää. Partahöyläostoksillani vaihdoin muutaman sanan kosmetiikkamainonnasta. Myyjä totesi "Miehillä on niin paljon helpompaa, kun heidän ei ole pakko käyttää kaikkea sitä, mitä naisten. Sitä on sellaisiakin miehiä, jotka eivät käytä koskaan edes kosteusvoidetta." Niinpä, pitäisikö miehet pakottaa purkkiarsenaalirumbaan? Vai naisten vapautua siitä? Ja jotta kukaan ei vahingossakaan ymmärrä väärin, en vastusta kosmetiikan käyttöä vaan markkinalähtoisesti keksittyjä tarpeita. Huoliteltu voi olla vähemmälläkin.
Helsingin Sanomien artikkelissa verrattiin kaksitehoisen kohottavan tehohoidon, silmänympärysvoiteen sekä anti-ageing kosteusvoiteen eroja miesten ja naisten tuotesarjassa. Miesten ja naisten voiteissa ei ollut suuria eroja. Osti sitten naisten tai miesten kosmetiikkaa, kannattaa pitää mielessä kosmetiikka-asiantuntija Päivi Kousan toteamus: "Ihmettelen markkinointiosastojen luovuutta. Ne loihtivat tavanomaisesta koostumuksesta mielikuvituksellisia termejä sekä lupauksia siitä, mitä tuote tekee iholle".
Lue myös:
KEHU 30. Kehut huolitelluille miehille, oli heillä partaa tai ei.
Kuva: TheGiantVermin, Flickr, lisensoitu Creative Commons lisenssillä
Miehillekin purnukka-arsenaali?
Helsingin Sanomissa oli runsas vuosi sitten artikkeli miesten kosmetiikasta. Miesten kasvojenhoitotuotteiden myynti on viime vuosina kasvanut noin 30 prosenttia vuodessa ja markkinoita riittää. Partahöyläostoksillani vaihdoin muutaman sanan kosmetiikkamainonnasta. Myyjä totesi "Miehillä on niin paljon helpompaa, kun heidän ei ole pakko käyttää kaikkea sitä, mitä naisten. Sitä on sellaisiakin miehiä, jotka eivät käytä koskaan edes kosteusvoidetta." Niinpä, pitäisikö miehet pakottaa purkkiarsenaalirumbaan? Vai naisten vapautua siitä? Ja jotta kukaan ei vahingossakaan ymmärrä väärin, en vastusta kosmetiikan käyttöä vaan markkinalähtoisesti keksittyjä tarpeita. Huoliteltu voi olla vähemmälläkin.
Helsingin Sanomien artikkelissa verrattiin kaksitehoisen kohottavan tehohoidon, silmänympärysvoiteen sekä anti-ageing kosteusvoiteen eroja miesten ja naisten tuotesarjassa. Miesten ja naisten voiteissa ei ollut suuria eroja. Osti sitten naisten tai miesten kosmetiikkaa, kannattaa pitää mielessä kosmetiikka-asiantuntija Päivi Kousan toteamus: "Ihmettelen markkinointiosastojen luovuutta. Ne loihtivat tavanomaisesta koostumuksesta mielikuvituksellisia termejä sekä lupauksia siitä, mitä tuote tekee iholle".
Lue myös:
- Turhinta kosmetiikkaa
- Tähtimainokset ja sammakko
- Purnukka-arsenaalin tarpeellisuus
- Brylcreem pelastaa
- Mies ostaa kosmetiikkaa, jos siihen on pätevä syy, Helsingin Sanomat 5.11.2008
KEHU 30. Kehut huolitelluille miehille, oli heillä partaa tai ei.
Kuva: TheGiantVermin, Flickr, lisensoitu Creative Commons lisenssillä
2 kommenttia :
Hei, ilmeisestikin käytät kosteusvoidetta kasvojen puhdistukseen. Uteliaisuudesta kyselen, että mitä kosteusvoidetta käytät? Apteekin perusvoidetta vai jotain muuta? Itse olen välillä aika ihmeissäni tässä kosmetiikan "tulvassa", on apteekkikosmetiikka, markettikosmetiikka, luonnonkosmetiikkaa... Tiedä siinä sitten, että mitä olisi parasta käyttää. Tällä hetkellä käytän luonnnonkosmetiikkaa.
T. Sari
Käytän tosiaan kasvojen puhdistukseen kosteusvoidetta, itse asiassa mitä milloinkin. Tällä hetkellä käytössä on apteekin joku peruslotion, joka huuhtoutuu hyvin pois. Toimii mielestäni paremmin meikin poistossa kuin joskus testaamani meikinpoistoaine. Löysän voiteen levittelen kasvoille sellaisenaan, paksummalla voiteella kostutan ensi ihon. Lopuksi huuhtelu ja kuivaus kasvopyyhkeeseen. Silmänympärykset vanulapulla. Iho jää tällä käsittelyllä minulle sopivaksi. Lisärasvoja en juurikaan laita.
Olen kokeillut puhdistamiseen myös luonnonkosmetiikkaa. Erään tuotteen tuoksu oli siinä ja siinä, haluanko käyttää. Joku toinen tuote voisi olla siinä suhteessa mukavampi. Sama pätee tosin muuhunkin kosmetiikkaan. En pidä voimakkaista tuoksuista.
Ostopaikka ei ratkaise sitä, onko tuote sopiva vai ei. Valkoinen takki päällä myytävä voide ei välttämättä ole sen parempi kuin marketista ostettu.
Esimerkiksi silmämeikeissä on joku aine, joka saa silmäni kutiamaan, ripsarin kanssa on ollut ongelmia. Ostin parikin (kallista) hyperallergeenista tuotetta, jotka eivät sopineet. Nappasin sitten eräästä halpahallin alekorista kahden euron ripsarin. Se on nyt käytössä. Kävin hakemassa varastoon pari...
Lähetä kommentti