Kemikaalikimara: Mielikuvitusihmiset

sunnuntai 11. joulukuuta 2011

Mielikuvitusihmiset

H&M jäi äskettäin kiinni kuvanmuokkausista, joissa verkkokaupan mainoskuvissa mallien vartalot oli tehty tietokoneohjelmalla. Vaatteet kuvataan mallinukkien päällä, vartalo muokataan ihmismäisemmän näköiseksi ja täydennetään kuvalla kuva ihmisen päästä. Käytäntöä kritisoidaan, sillä se vahvistaa käsityksiä "ihannevartalosta".

Jean Kilbourne on tehnyt mainonnan naiskuvasta filmin Killing Us Softly 4: Advertising’s Image of Women (2010). Oheisessa muutaman minuutin trailerissa Kilbourne esittää muutamia esimerkkejä siitä, millaisena ihminen mainoksissa kuvataan - ja millainen kukaan ei todellisuudessa ole - ei edes Cindy Crawford. Kenelläkään ei ole ryppyjä, tai edes ihohuokosia. Hoikatkin mallit fotoshopataan vielä hoikemmiksi, luurankomaisen laihoiksi. Sairaalloinen laihuus on ihannoitua.
Kate Winsletillä on järki-ihmisen suhtautuminen asiaan. Minusta tuli oitis Winslet-fani.



Ja näin se käy. Katso, miten ruttuotsaisesta Mr Beanistä loihditaan rypytön nuorimies.



Lue myös

4 kommenttia :

opiskelija kirjoitti...

Todella ajatuksia herättävä postaus taas! Sitä miettii, ettei minuun moiset ihanteet vaikuta, kun tiedostan niiden virheellisyyden. Mutta voiko jatkuva mediatulitus todella olla vaikuttamatta? Täytyypä pistää tästä ylelle ohjelmatoivetta menemään.

P.S. Mistä löytäisin tietoa polypropyleeni ja ABS:n (ilmeisesti akryylinitriilibutadieenistyreeni) kuumuuden kestävyydestä?

Maria kirjoitti...

On aina kiinnostavaa ja hyvä ottaa huomioon, millaista viestiä ihmisille annetaan, tai siis miten ihmiset vastaanottavat ja tulkitsevat ja miten ihmisiin tiedostamattomasti ja jopa tahattomastikin vaikutetaan. Kuitenkin sellainen käsitys, että media olisi yksisuuntainen lääkeruisku, joka voi istuttaa yleisöönsä ajatuksia sellaisenaan ilman vastarintaa on aika kaukaa haettua, kuten varmaan on helppo jo nykypäivänä ymmärtää, ettei se tod. mene niin, ja täten minä en kyllä olisi ulkoistamassa kaikkea vastuuta yksilöiden hyvinvoinnista vaikkapa niiden mainoskuvien kontolle. Sellainen viba tuosta videosta vähän ikävästi jäi.

Niillä voi olla vaikutusta, mutta esimerkiksi syömishäiriöiden taustalla on hyvin usein joko syömishäiriöhistoriaa perheessä tai sitten hyväksikäyttöä tai jotakin muuta vakavaa tunne-elämän ongelmaa: sellaisen rinnalla tuntuu jo tosi pikkumaiselta sysätä vastuuta joillekin mediakorporaatioille tai mainoskuville, vaikka toki ne, kuten jo sanoinkin, niin, että ne ovat jonkinlaisessa vaikutussuhteessa yleisöönsä. Ihminen on kuitenkin liian monimutkainen, ja vuorovaikutussuhteet medioiden ja "yleisön" (mikä on enää yleisöä, onko se tarkkarajaista jotenkin) liian moninaisia, että voitaisiin perustellusti ja älyllisesti rehellisesti jotenkin esittää asia niin, että hyihyi pahat photoshoppaajat kun sairastutatte meidän naiset ja yllytätte kulttuuriseen/henkiseen/fyysiseen väkivaltaan naisia vastaan.

Sen sijaan koko yhteiskuntaa suurelta osin voisi syyttää tiukasta normatiivisesta ajattelusta: ihmisten, siis miesten ja naisten ja kaikkien muiden sukupuolisuuksien, oleminen on aika tarkkarajaista ja kontrolloitua. Sitä eivät tee kuitenkaan mitkään harvat tahot ylhäältä käsin sanellen valtaansa alaspäin, vaan myös me itse jokapäiväisessä elämässämme. Esimerkiksi tietyt kauneusnormit pysyvät elossa, koska me itse pidämme niitä yllä ja rankaisemme toisiamme niiden rikkomisesta. Tässä mielessä me itse olemme vastuussa, eivät vain jotkin etäiset mainosyhtiöt sun muut mediatahot.

Kemikaalikimara kirjoitti...

Kiitos kommenteista.
Minusta koko mainosmaailma on mennyt ihan överiksi, koska edes ne kaikkein kauneimmat tai näyttävimmät eivät ole tarpeeksi kauniita tai näyttäviä. Kuvanmuokkausella kaikista tehdään jollain tapaa muovisen näköisiä.
Maria on ihan oikeassa siinä, että vastuuta ei voi yksipuolisesti tyrkätä medialle tai mainostajille, ja että esimerkiksi anoreksian takana on varmasti paljon, paljon muutakin.
Tuli mieleen tapaus vuosien takaa. Näin Helsingin kauppatorilla niin laihan naisen, että hätkähdin. Nainen oli selin ja kun hän kääntyi, hän osoittautui erääksi huippumalliksemme. Kyllähän mainosten antama kuva elämästä ja ihmisen mallista ainakin jollain tasolla vaikuttaa, mutta tuskin ihan noin suoraviivaisesti kuin Kilbourne esittää.

Kemikaalikimara kirjoitti...

Opiskelija:
PP:stä ja ABS:tä löytyy ihan Wikipediasta asiaa, ja linkkejä eteenpäin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Acrylonitrile_butadiene_styrene

http://en.wikipedia.org/wiki/Polypropylene

Voit myös etsiä hakusanoilla "heat resistance"

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails