Kemikaalikimara: Nais- ja miesihanteita

tiistai 8. joulukuuta 2009

Nais- ja miesihanteita

Naisihanteita

Mediakritiikistä, mainosten harhamaailmasta ja kuvankäsittelystä  on Kimarassa ollut juttua aiemminkin. Laitanpa teille linkin Helsingin Sanomien artikkeliin, jossa näytetään, miten mallin kasvoista tehdään lehtikelpoiset.
Pyysimme Rantalaista (kuvankäsittelijä) tekemään meikkimainos-jäljitelmän. Sitä varten iho pitää korjata, silmän väri muuttaa, hiusten juurikasvu valkaista, huulia paksuntaa ja kulmakarvoja kohottaa.
Ihmisiltä poistetaan lähes aina ihon virheet. Esimerkiksi luomet poistetaan aina.
  Ja kaikki tämä sen jälkeen kun jo ennestään kaunista mallia on meikattu tunnin verran! 
Kuvallisen viestinnän ja valokuvauksen professori Merja Salo : "Kuvat varmasti luovat tietynlaisia kehoideaaleja. Tutkimuksissa naiste ovat sanoneet, että he pitävät ahdistavana sitä, etä etenkin nuorten naisten ihannekeho on niin täydellinen" Silti Salo pitää kuvien merkitsemistä mahdottomana: kaikkia kuvia muokataan jollain tavalla. 
Nekin, jotka ovat lukeneet lehden printtiversion, voivat kurkistaa, miten muodonmuutos tapahtuu. Mielenkiintoista...
Kuvankäsittelijä tekee mainoksen mallista täydellisen, Helsingin Sanomat, 8.12.2009


Miesihanteita

Agenttikysely on päättynyt ja voittajaksi selviytyi 007 supersankari James Bond, joka sai äänistä 44 %. Maxwell Smartin nerokkuus ei sittenkään päihittänyt Bondin vetovoimaa, vaikka kovin tasoissa herrat kisaa kävivätkin. Smart sai 36 % äänistä. Kumpaakin agenttia voitaneen kuvata määritelmällä "Dangerous kisser...killer." Kymmenen prosentin mielestä suomalaiset Agents-sankarit ovat parhaita ja loppuja kahdeksaa prosenttia ei miellyttänyt kukaan edellisistä. Ääniä annettiin kaikkiaan 47 kpl. Kiitos vastanneille!

Lue myös
Sata kehua
KEHU 86. Kehut taiteiluja Tyko Salliselle, joka ei kuvankäsittelyllä halunnut kaunistella aiheitaan, vaan pyrki aitoon ja rehelliseeen ilmaisuus.

4 kommenttia :

Kaisa Kyläkoski kirjoitti...

Syystä tai toisesta Hesarin jutussa tökki pahiten silmän suurentaminen. Tasoitukset ja poistot helpompi ymmärtää "luonnolliseksi".

Anja kirjoitti...

Olihan siinä tosiaan Barbi-meininkiä. Minusta esimerkiksi luomet saisivat näkyä, niitähän on varmaan kaikilla.

MahaTar kirjoitti...

Jo yli kymmenen vuotta sitten sanoin mainosmaailmassa vaikuttava luokkatoverini (terveisiä vaan), että "nykyään ei ole käsittelemättömiä kuvia, varsinkaan mainoksissa". Jo silloin varmaan esiphotoshop lauleskeli, kun mimmien naamoja korjailtiin ja kroppaa kavennettiin...

Voi meitä tavallisia!

-Massu

Anja kirjoitti...

Ei oo helppoo, kun pitää leikata ja meikata ja photoshopata, että saadaan kelvollinen kuva lehteen.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails