ISTAHDIN määräaikaistrimmaukseen kampaajan tuoliin. Ajankohtaiskatsaus naistenlehtiin jäi väliin, sillä saksien klipsuttelun ohessa kampaajani halusi avautua – yllätys, yllätys: kemiallisista reaktioista.
Kampaajan päänvaivana oli blondi asiakas, joka itsepintaisesti halusi omaan päähänsä permanentin eli kestokiharat, vaikka toimenpide voisi pilata tämän hiukset perusteellisesti. Vaalennetuissa hiuksissa permanenttaus saattaa nimittäin tehdä tepposet – kemiallisen leikkauksen, kuten kampaajani asian ilmaisi. Tukasta tulee venyvä ja vanuva hamppukasa, jota ei voi kammata tai harjata ilman hiuksien katkeilua.
VAALENNUS on varsin brutaali prosessi, jossa hiukset ”tyhjennetään” pigmenteistä hävittämällä ne hapetteella. Permanenttauksessa hiuksen sisältämien keratiiniproteiinien rikkisillat puolestaan katkotaan pelkistimellä, jolloin hiuksesta tulee muovailtava. Keratiiniketjut liukuvat uusiin käherrysrullien määräämiin asemiin, ja rikkisillat kiinnitetään takaisin hapetteella.
Voila! Hiukset ovat käkkärällä – ellei niistä siis ole tullut katkeilevaa kuminauhapehkoa.
NIIN kuulemma kävi eräälle asiakkaalle, joka ei ollut kehdannut ennakkoon kertoa itse tekemistään vaalennuksista. Hiukset olivat vaikuttaneet hyväkuntoisilta, mutta tilanne oli toinen, kun permanenttiaineet olivat tehneet tehtävänsä.
Tukka ei kestänyt kahta rajua käsittelyä. Lopputulos oli niin hirveä, että kampaaja ehdotti hiusten katkaisemista viiden sentin mittaisiksi.
MITÄ kampaajani pitäisi tehdä? Kertoa jääräpäiselle asiakkaalle, ettei halua pilata tämän tukkaa, ja jättää permanentti tekemättä? Selvittää tälle mahdolliset seuraukset vielä neljännen kerran ja ryhtyä rullaamaan? Vaatia asiakkaalta nimi paperiin, että kestokiharat käherretään hänen omalla vastuullaan?
Annoin ohjeen. Ammattilaisena näet asiassa olevan riskin. Tee päätökset siten, että voit nukkua yösi rauhassa.
Vaikka kampaajani on blondi, hän ei ole blondi.
Kolumni on julkaistu Kemia-lehdessä 7/2009.
Kuvan henkilö ei ole kampaaja eikä asiakas.
6 kommenttia :
Asiakas on aina oikeassa.. Sitä saa, mitä tilaa.. Itse voisinkin piruuttani tehdä asiakkaalle "kiharat" riskeistä huolimatta, siinäpä saisi konkreettisesti älyä päähänsä ;) No ei, mutta tällaiset tapaukset on aina hankalia. Ihmisillä vaan on jotenkin sellainen mielikuva, että kaiken pitää toimia heidän kauneusihanteidensa mukaan. Eivätkä ymmärrä, että aina kyse ei ole halusta, vaan siitä, ettei homma aina vaan voi toimia heidän haluamallaan tavalla.
Hankalaa on, kiitosta ei tule, jos jättää homman tekemättä eikä varsinkaan silloin, jos tukka menee pilalle.
Voisin olla tämän asia matkasaarnaaja ;) Nimittäin johtuneeko suomen kielestä, vai mistä, mutta suomalaiset puhuvat hiusten vaalentamisestakin värjäämisenä ja vaalennusaineista hiusväreinä.
Mutta kuten Anja totesi, vaalennus on vallan toisenlainen reaktio, jonka tarkoitus on ottaa väriä pois päästä (siis päinvastoin kuin värjäyksessä). Hair colouring on eri asia kuin hair lightening.
Minusta hyvä kampaaja kertoo asiakkaalle riskeistä, jos asiakas viisveisaa - hän voi mennä muualle. Minusta ammattitaitoinen kampaaja kuitenkin myy palvelua ja jos palvelu epäonnistuu, niin miksi kukaan haluaisi sellaisesta maksaa?
Vai matkasaarnaajaksi aiot? :)
Ehkä se sanonta värjäyksestä vaalennuksen kohdalla johtuu siitä, että hiusten väri muuttuu. Toki toimenpide on aivan eri, vaalennuksessa poistetaan, värjäyksessä lisätään väriä.
Kuulostaahan se blondeista varmaan looooogiselta: "Värjäsin hiukseni vaaleiksi" ja siihen värjättyyn tukkaan voikin sitten ottaa sen permiksen... Itselläni on "luonnollista taipuisuutta" ja vielä ohut hiuslaatu. Sekin voi tehdä (tai siis tekikin) tepposet permiksessä. Halusin aikanaan vähän ryhtiä tukkaani (eikä ollut väriä päässä), sanoin, etten halua neekerinkiharalle. Ok. Kun pääsin kotiin, ja ensimmäinen pesu oli takana: ihana afro. Vähän ketutti.
-Massu
Onneksi hiukset ovat uusiutuvaa luonnonvaraa. :)
Lähetä kommentti