Kemikaalikimara: Koleston Perfect Innosense - viattomuuden loppu

tiistai 18. helmikuuta 2014

Koleston Perfect Innosense - viattomuuden loppu


"Tervetuloa viattomuuden aikaan"

Wella on lanseerannut tammikuussa 2014 uuden hiusvärin, jolla on tunteisiin vetoava nimi Koleston Perfect Innosense - miten täydellisen ja viattoman kuuloinen, mutta onko se todella niin viaton kuin Wella antaa ymmärtää?



Innosense on hapettava kestoväri, jossa käytetään uutta ME+-värimolekyyliä, joka korvaa parafenyleenidiamiinin PPD ja paratolueenidiamiinin PTD. Uusi molekyyli on PPD-johdannainen, joka ei ole aivan niin herkistävä kuin PPD ja PTD. ME+ on herkistävä molekyyli, mikä on todettu myös EU:n tiedekomitean arviossa (Scientific Committee on Consumer Safety, SCCS). Herkistävyys siis todettiin, mutta muilta osin tiedekomitea katsoi, että aine ei alhaisilla pitoisuuksilla aiheuta kuluttajalle riskiä.

Innosense-esitteessä kerrotaan kokonaisvaltaisesta molekyylistä ja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista:
"Tänä päivänä kauneus ja hyvinvointi kulkevat käsi kädessä. Kuluttajat ovat yhä enenevässä määrin huolestuneita terveydestään ja hyvinvoinnistaan sekä varsinkin päivittäin käytettävien tuotteiden sisältäminen kemikaalien vaikutuksista. Wella Professionals on panostanut 20 vuoden ajan tieteelliseen tutkimukseen ja kokonaisvaltaisen värimolekyylin etsimiseen: Tuloksena on Koleston Perfect Innosense. Sen ansiosta tämän päivän naisten ei tarvitse enää tehdä kompromisseja vaan nauttia kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Kuka sanoo, ettei kaikki ole mahdollista."
Innosensen mainoslause on vaikeaselkoinen, kuin suoraan juristin näppäimistöltä. "Ainoa ME+-molekyylillä varustettu väribrändi, joka on kehitetty vähentämään allergian kehittymisen riskiä*" 

Painettuihin mainoksiin on lisätty pienellä tekstillä huomautus. Kosmetikkamainoksissa muuten kannattaa kiinnittää huomiota pieniin tähtiin, joiden avulla löytyy se mini-mini-fontilla kerrottu olennainen asia.

*Vaikka allergian kehittymisen riski on vähäisempi hiuksia värjätessä on olemassa vakavan allergisen reaktion riski. Tee aina herkkyystesti 48 tuntia ennen jokaista värjäyskertaa. Noudata turvallisuusohjeita tarkasti ja tutustu www.wella.com/innosense -sivustoon. Älä värjää hiuksia, jos olet joskus herkistynyt hiusväreille. Koleston Perfect Innosense -tuotesarjan Pure Natural-, Rich Natural- ja Deep Brown -sävyt sisältävät ME+.


Väripalettia ei saada aikaiseksi vain yhdellä molekyylillä ja Innosense tuotesarja sisältääkin myös muun muassa seuraavia aineita: 1‐hydroxyethyl 4,5‐diamino pyrazole sulphate, resorcinol, 4-amino-2-hydroksitoluene, 1-napthol ja 4-aminophenol.  Ei tarvitse tietää, mitä aineet ovat.  Olen tarkistanut. Kaikki edellä mainitut ovat voimakkaita herkistäjiä. Innosense on allergiariskin aiheuttava väri. Etenkään PPD-allergiset eivät saa väriä käyttää.
Innosense - viaton? Onko vähemmän paha hyvä?


Innosensen Facebook-mainonta

Wella Professionals suomalaisilla Facebook-sivuilla on mainostettu Innosensea näin muhevilla mainoslauseilla:
” Täydellisen hyvä kestoväri ilman allergisoivia ainesosia, joita on vähennetty entisestään.”
Tämä itsensä kanssa ristiriitainen lause herätti Wellan Facebook-sivulla kommenttien vyöryn. Miten voi vähentää sellaista, mitä ei mukama ole? Innosense todellisuudessa sisältää allergioivia ainesosia.  Wella tuumi asiaa ja korjasi väitettään:

"Kiitos kommenteistanne. Pahoittelemme virheellistä sanamuotoa aiemmassa postauksessamme. KP Innosense ei sisällä pPD:tä tai PTD:tä, ja se vähentää allergian kehittymisen riskiä. Jos haluatte lisätietoja KP Innosensesta ja sen koostumuksesta, olkaa ystävällisesti yhteydessä Wellan myyntiedustajaan tai lähettäkää yhteystietonne yksityisellä viestillä, niin olemme teihin yhteydessä."

Wella kuitenkin jatkaa hehkutusta:
”Wellan uudessa Innosense by Koleston Perfect -värissä vannotaan terveyden Ja kauneuden nimeen.”
 Rohkea vannominen, varsikin kun on lukenut pienen präntin, jolla Wella pesee kätensä mahdollisista ongelmista. Ja edelleen:
” Uusi KP Innosense - Tinkimätön hiusväri kompromisseja kaihtavalle hiuskauneudelle. Terveyttä ja hyvinvointia uuden premium-hiusvärin muodossa.”
"Terveyttä ja hyvinvointia"-väite herätti myös runsaasti kommentteja. Jos tuote aiheuttaa allergiariskin, miten sillä voidaan luvata terveyttä ja hyvinvointia?  Wella pyysi toistamiseen anteeksi:
"Kiitos kommenteistanne. Pahoittelemme huonoa sanavalintaa. KP Innosense ei sisällä pPD:tä eikä PTD:tä. Terveydellä ja hyvinvoinnilla viittaamme allergian kehittymisen riskin vähentämiseen. Olemme jatkossa tarkempia sanavalinnassa. Mikäli haluatte lisätietoja KP Innosensesta, voitte olla yhteydessä asiakaspalveluumme."


Wellan myyntiedustajat puhuvat satuja

Wella kehottaa olemaan yhteydessä heidän myyntiedustajaansa tai lähettämään yksityisviestin. Onhan se tietysti kiusallista, kun tällaisia asioita käydään läpi julkisesti. Mutta jos kerran somessa kerran on esillä ja siellä mainostaa, pitää myös vastata kysymyksiin.

Yhteydenotot myyntiedustajiin eivät kannata, sillä heillä ei ole riittäviä tietoja tuotteesta tai he eivät kerro niitä. Wellan myyntiedustaja on esimerkiksi väittänyt kampaajille, että Innosenseä voivat käyttää jo hiusväreille herkistyneet. Kyseessä ei ole kampaajan puolelta väärinymmärrys. Edustaja esitti väitteensä kahdella eri käynnillä. Moinen virhe on räikeä ja elleivät kampaaja sekä henkilö, jolle väriä suunniteltiin laitettavaksi, olisivat olleet tarkkana, olisi edessä ollut vakava allerginen reaktio, pahimmillaan sairaalareissu. PPD:lle herkistyneelle johdannaisyhdisteetkin laukaisevat allergisen reaktion.

On todella huolestuttavaa, että tuotteen mainonnassa ja myynnissä ollaan näin pihalla tuotteen ominaisuuksista. Pohdin syitä moiseen ja löysin useita eri vaihtoehtoja.
  • Innosensen mainosväitteet ovat niin hämärät, että ne eivät aukea edes talon omalle väelle. 
  • Wella ei kouluta myyntiedustajiaan eikä tiedottajiaan.
  • Wella johtaa sekä kampaajia että kuluttajia harhaan tahallaan. Hiusväribisneksessä kun on totuttu moiseen.
Oli syy mikä tahansa näistä tai niiden yhdistelmä, tosi rumalta näyttää. Tässä vaiheessa joku yleensä toteaa, että ainahan kosmetiikkamainonnassa liioitellaan, eikä mainoksiin kannata uskoa. On kuitenkin aivan eri asia luvata 50 % vähemmän ryppyjä tai puolta pidemmät ripset, kuin valehdella, että terveysriskin aiheuttava tuote lisää terveyttä ja hyvinvointia. Vielä fataalimpaa on väittää, että allergisoivia aineita sisältävät tuote sopii jo herkistyneille. Moisella markkinoinnilla leikitään ihmisten terveydellä.

Sim SensiDo ja pään räjäytys

Wella ei ole yksin tässä asiassa. Sim Finland mainosti vielä muutama vuosi sitten SensiDo-hiusväriään PPD-vapaana, vaikka tuote sisältää PPD-johdannaisia. PPD:lle herkistyneellä nekin laukaisevat allergisen reaktion. Kirjoitin SensiDon mainonnasta vuonna 2009, minkä jälkeen Sim Finland siisti ilmoituksiaan.
Samainen henkilö, jolle suunniteltiin Innosense-värjäystä, on saanut allergisen reaktion SIMin SensiDo-väristä. SIMin kouluttaja väitti (samalla tavalla kuin Wellan myyntiedustaja Innosensesta) että tuote on turvallinen - ja räjäytti hiuksiaan värjäyttävän pään. Tätä ilmaisua käytti värjättävä henkilö itse.

Viattomuuden aika on ohi

Viherpesu, haittojen vähättely ja ihmisten sumuttaminen on normaalia käytäntöä oli kyseessä sitten iso tai pieni firma. Wella kuuluu Procter & Gamblen brändeihin. P&G on suuri kansainvälinen yritys, Sim Finland puolestaan suomalainen. Harhaanjohtavan mainonnan kulttuuri koskee koko alaa.

Viattomuuden aika on ohi ja on lopetettava tuotteiden ominaisuuksien kaunistelu. Nyt ei enää puhuta siitä, miten harvoin allerginen reaktio on tullakseen. Ei käytetä sanoja "harvoin", "ehkä", "joskus". Nyt puhutaan siitä, että harhaanjohtavalla mainonnalla ja väitteillä on aiheutettu ja aiheutetaan terveysriskejä niin kuluttajille kuin kampaajille. Innosense on luonnollisesti mukana paketissamme, jonka olemme lähettäneet Kilpailu- ja kuluttajavirastolle sekä Tukesiin koskien hiusvärien harhaanjohtavaa mainontaa. Aineistoa lähti siis noin 700 grammaa, ei mikään pikkukirje tai -juttu.

Moni haluaa värjäyttää hiuksensa ja siihen heillä on oikeus. Mutta kuluttajille on myös oikeus saada oikeaa tietoa. Samoin kampaajilla on oikeus saada oikeaa tietoa ammattiaan koskevissa asioissa. He ovat viime kädessä vastuussa siitä, mitä asiakkaalle tapahtuu. Innosense saattaa olla aivan mainio hapeteväri, siihen en ota kantaa. Kyse on siitä, että mainonnan pääviestissä on kerrottava olennaiset asiat tuotteesta - ei pienellä präntillä alareunassa, eikä etenkään valehdella asiakkaille.

Erittäin tehokas tapa muuttaa yritysten toimintatapoja on julkisuus. Jakamalla tämän kirjoituksen voit vaikuttaa.

Lue myös

8 kommenttia :

INCImix kirjoitti...

Kiitos Anja jälleen, loistava teksti! Olikin erään kampaajan kanssa puhetta tästä kyseisestä hiusväristä, mutta en osannut ottaa kantaa väitteisiin. Olisihan se pitänyt taas arvata. Toivottavasti tekemänne työ valituksen kanssa palkitaan!

Katja kirjoitti...

Kiitos. Alamme mainonta on ollut retuperällä liian kauan. Tämän päivän kuluttajat,myös ammattilaiset, vaativat asiallista mainontaa!

Laranen kirjoitti...

Voisiko kuitenkin ajatella, että väri sopisi paremmin jatkuvaan käyttöön, jos ei ole vielä herkistynyt PPD:lle ja näin vähentäisi herkistymisen mahdollisuutta?

Anja Nysten kirjoitti...

Kiitos kommenteista.

@Laranen: Kyllä voi näin ajatella, kun huomioidaan vain PPD. Tuotesarjassa on myös muita herkistäjiä, kuten resorsinolia ja m-aminofenolia.

Toisaalta Wella edellyttää pikkuruisessa tekstissään herkkyystestin tekemistä 48 tuntia ennen jokaista värjäyskertaa. Melkoinen altistus herkistäville aineille. Konsepti (väri + herkkyystesti) ei ole mikään terveysteko.

Rhia kirjoitti...

Mun mielestä on ylipäätään outoa että kuluttajansuoja ei puutu täysin valheelliseen mainontaan oikein mitenkään. Kosmetiikassa kun se on enemmän sääntö kuin poikkeus niin olisi jo aika että saataisiin siihen jotain tolkkua.
Tietysti on paljon vakavampaa jos aletaan leikkimään asiakkaiden ja tuotteita ammatikseen käsittelevien terveydellä.Olisi silti suotavaa karsia valheellisuus myös niistä vähemmän vaarallisista tuotteista.
Sama juttu juuri myös tuon viherpesun kanssa, myös muualla kuin kosmetiikassa. Itse juuri puhuin tästä lukijoideni kanssa, bambukuidun väitetyistä antibakteerisista ominaisuuksista kysyttäessä.

Olisi mahtavaa jos tähän hommaan saataisiin jotain tolkkua. Ihanaa että jaksat pitää kuluttajien puolta ja toimia asioiden eteen. Monikaan tavallinen kuluttaja ei varmaankaan edes tiedä mitä voisi tehdä asioiden eteen.

Anonyymi kirjoitti...

En minä usko että mitkään hiusvärit on mitään terveystuotteita, tai täysin haitattomia. Ja toki sitä toivoisi että harhaanjohtava mainonta siltä osin lopetettaisiin, vaikka luulenkin ettei juuri kukaan oikeasti usko että joku kestoväri olisi vapaa allergiariskistä...

Mutta joskus nuo "viherpestyt" värit voi kyllä toimia jo muuten herkistyneelläkin. Itse aloin saada vuosia sitten lievähköjä oireita kaupan kestoväreistä, ja päätin kokeilla kampaajalla SIM Sensidoa. Se ei ole aiheuttanut itselläni mitään oireita, ja olen tyytyväinen siihen siis itse, vaikka ei varmasti toimikaan kaikilla hiusväriherkistyneillä...

Ja miksi värjään hiuksia? Olen 35-vuotias, ja jo 50% harmaita, mikä näkyy tummanruskeassa tukassa aika hyvin. En halua vielä näyttää mummolta harmaan pääni kanssa, joten jatkan terveysriskien ottamista kestovärien kanssa...

Anonyymi kirjoitti...

Jes hyvä kirjoitus! Itse taistelen asian tiimoilta vielä laskutuspuolella. Hienoa että veit asian eteenpäin. T: Huijattu :)

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Ystäväni linkkasi minulle lehdestä kuvan jossa kerrottiin juuri näistä väreistä. Itse olen allerginen PPD:lle. En todellakaan uskalla värjätä näillä tuotteilla. Onneksi oma hiusvärini on hyvä, eikä värjäämiselle ole tarvetta:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails