Öljyonnettomuus Itämerellä olisi katastrofi. Tapahtuman todennäköisyys on suuri johtuen vilkkaasta laivaliikenteestä, pienestä ja matalasta merestä. Venäjän öljyntuotannosta puolet kulkee Suomenlahden kautta. Öljyntorjuntaan ei ole riittävästi resursseja - ei millään Itämeren rantavaltiolla, ei edes Suomella. Näin todettiin Suomi Areenan tilaisuudessa 23.7.2010 Luvialla. Keskustelupaneelisssa oli mukana
Tarja Halonen, Tasavallan presidentti
Ilkka Herlin, hallituksen puheenjohtaja, Baltic Sea Action Group
Mathias Bergman, ohjelmapäällikkö, Baltic Sea Action Group
Tero Jokilehto, erityisasiantuntija, Liikenne- ja viestintäministeriö
Esa Nikunen, kehitysjohtaja, Suomen Ympäristökeskus
Martti Heikkilä, johtava tutkija, Onnettomuustutkintakeskus
Pahin onnettomuus olisikin matkustaja-aluksen ja öljytankkerin törmäys. Tilanne on pelottava, mutta asiantuntijat optimistisia. Meriliikenteen tilanne on asiantuntijoiden mukaan parempi kuin keskivertokansalainen luulee. Meriliikenteellä on ohjauskeskuksia, joista seurataan liikennettä ja opastetaan neuvotaan ja ohjataan aluksia. Varsinaisia määräyksiä ohjauskeskuksista ei anneta. Järjestelmä toimii hyvin, mutta siinä on kehittämisen varaa. Suomella, Virolla ja Venäjällä on yhteinen alusten raportointijärjestelmä, josta selviää millaisia aluksia ja miten niitä Itämerellä liikkuu.
Öljyonnettomuuksien lisäksi huolestuttavaa on vesistöjen rehevöityminen, jonka Mathias Bergman keskustelussa totesi. Ziljoonia kiviä ei vesillä liikuttaessa veden sameuden takia näe. Tänä kesänä mökkirantamme vesi on ollut sameampaa kuin ennen. Uimapaikan pohja on hiekkaa ja kiviä, mutta nyt pohjassa kasvoi myös pehmeä leväkerros. Pilaantuminen on siis silmin havaittavaa ja varpain kosketeltavaa.
Elävä Itämeri säätiö - Baltic Sea Action Group
Baltic Sea Action Group (BSAG) on suomenkieliseltä nimeltään Elävä Itämeri. säätiö, jonka toimintaideana on
“Kokonaisvaltainen näkemys, tarkkaan kohdennetut konkreettiset toimet”
Itämeri ei voi odottaa: maailman saastunein meri on saattohoidon kynnyksellä, ja se tarvitsee konkreettisia toimia niin pian kuin mahdollista. Pelastustyöhön tarvitaan kaikki yhteiskunnan eri tahot ja BSAG:n rooli on koota yhteen voimia Itämeren pelastamiseksi.
BSAG toimii talkooperiaatteella. Itämerta ei kiinnosta, kuka sen pelastaa, pääasia että joku tai jotkut sen tekevät - kukin omalla panoksellaan talkooperiaatteella.
Kaljaasi Ihana
Talkoilla rakennetaan myös kaljaasi Ihanaa. Keskustelun jälkeen laskettiin tai pikemminkin nostettiin upouusi purjelaiva vesille. Kaljaasia varustellaan vielä vuoden verran ja kesällä 2011 on sen neitsytpurjehdus. Alla olevien kuvien toiseksi ylimmän kuvan mastot ovat vierailevien purjelaivojen. Paikalla Laitakarin satamassa olivat purjelaivat Helena (toiseksi alin kuva), Valborg ja Eugenia.
On hämmästyttävää, että jotkut vielä nykyään haluavat rakentaa purjelaivan. Mutta sopiihan se, onhan Luvialla rakennettu laivoja aikanaan nelisen sataa. Hienoa, että vielä 2000-luvulla saadaan uusi, upea paatti vesille vieläpä kunnialaukausten kera - onhan se aika ihqua. Potkurikin on komea, samoin kuparinen pohja.
- Koko noin tunnin mittainen taltionti tilaisuudesta Ei öljyonnettomuutta! Onko liikenne turvallista Itämerellä?
- Baltic Sea Action Group.
- Perinnelaivayhdistys Ihana ry:n kotisivut
- Kaljaasi Ihana - unelmista totta, Verkkolehti Satanen 02/2010
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti