Kemikaalikimara: Veret seisauttava terveysriski

torstai 17. joulukuuta 2020

Veret seisauttava terveysriski

Olen kirjoittanut tässä blogissa mitä erilaisimmista terveysriskeistä, kuten allergioista, myrkytyksistä, hormonihäiriköistä, palavista aineista, ympäristömyrkyistä ja monesta muusta. Kirjoituksille on yhteistä se, että ne on kirjoitettu kuluttajalle tiedon lisäämiseksi, jotta elämä olisi turvallisempaa. Olen oikonut mediassa esitettyä virheellistä tietoa ja yritysten harrastamaa harhaanjohtavaa markkinointia. Viime aikoina olen lukenut ja kirjottanut paljon rahapelaamisesta, mikä saattaa kenties joistakin vaikuttaa vieraalta aiheelta aikaisempiin verrattuna. Kirjoitin aikanaan paljon erittäin suuren allergiariskin aiheuttavien hiusvärien harhaanjohtavasta markkinoinnista ja tein siitä yhdessä Johanna Ahlbergin kanssa mittavan ilmoituksen viranomaisille. Allerginen kohtaus voi olla erittäin raju ja allergisoituminen elinikäinen. 
Rahapelaaminen ja pelien mainonnan kohdalla on kyse hyvin samankaltaisesta ilmiöstä, harhaanjohtavasta markkinoinnista ja merkittävän terveysriskin aiheuttamisesta. Suomessa on 900 000 ihmistä, jotka tavalla tai toisella kärsii rahapelaamisesta, joko omasta tai läheisen. Vaikka aihe ei koskettaisikaan sinua, lue silti. Veikkaus-mainonta ympäröi meidät kaikkialla ja on hyvä tietää, mitä siellä on takana. Jos sinulla on Veikkauksen etuasiakaskortti, lue erityisen huolellisesti. 

Suomessa rahapelejä saa järjestää ainoastaan Veikkaus, jolla on Suomen suurin verkkokauppa sekä yksi Suomen suurimmista asiakaskannoista. Peliyhtiön palveluissa vierailee viikoittain keskimäärin yli 1,5 miljoonaa uniikkia kävijää ja pelitapahtumia on vuosittain satoja miljoonia. Veikkaus on rakentanut melkoisen digimarkkinointimyllyn pelaamiseen ja rahankeräämiseen. 

Koneoppiminen ohjaa mitä asiakkaalle seuraavaksi

Marraskuussa 2018 Veikkaus sai Paras digimarkkinointi -palkinnon BearingPointin toteuttamassa Suomen Digimenestyjät 2019 -tutkimuksessa. Veikkauksen digitaalisen myynnin johtaja Eetu Paloheimo kertoo haastattelussa: 
"- Meillä hyödynnetään tekemisessä paljon omaa dataa, jota saamme kahdesta miljoonasta rekisteröityneestä asiakkaasta. Kun siihen yhdistetään järkevä suunnittelu ulkoisessa markkinoinnissa ja omien kanavien käytössä, niin paketti alkaa olla hyvin kasassa. Erityisen ylpeitä saamme olla timanttisesta in-house-markkinointitiimistämme, jotka meillä pyörittää tätä palettia, Eetu kiittelee."
"- Fuusio [Veikkaus, RAY ja Fintoto, 2017] otti oman aikansa, mutta sanoisin, että ensi vuonna alkaa tulla todella kovia juttuja. Meillä on tulossa muun muassa ennustava clv-malli ja asiakassegmentointi. Lisäksi oman datan hyödyntämisessä tulee todella siistejä juttuja. Myös algoritmikehitys machine learningin puolella menee huimaa vauhtia eteenpäin, joten innoissaan tässä odottaa tulevaa, kun on niin makeita juttuja tulossa, fiilistelee digitaalisen myynnin johtaja Eetu Paloheimo."
Kuvat voi klikata suuremmiksi. 


Veikkaus on kehittänyt tekoälyyn perustuvaa asiakassegmentointia ja -profilointia jo vuosia. Oppiva algoritmi Sense järjestää asiakkaan sivun siten, asiakkaan mieltymykset ovat ylimpänä. Etuasiakkuus on rekisteröityneiden asiakkaiden yhteinen asiakasohjelma. Etuasiakkaalle on tarjolla viikoittain mahdollisuuksia osallistua tavara-arvontoihin sekä erilaisia etuja, kuten kaksi yhden hinnalla lippuja  elokuviin ja konsertteihin. Ei  ole olemassa ilmaisia lounaita, nämäkin edut maksaa joku. Veikkauksen kohdalla se on AINA pelaaja. Pelaajat häviävät ja varsinaisia edunsaajia ovat ne, keille pelaajien häviämät rahat jaetaan. 


Tunnistautumisen myötä Veikkaus tietää täsmälleen, kuka pelaa, missä, milloin ja mitä. Oppivat algoritmit mukautuvat käyttäjän mukaan ja tarjoavat pelejä, joista kukin on kiinnostunut. Pertin kännykkään voi kilahtaa mainostekstari juuri hän on kävelemässä kaupan ohi, jossa pelaa palkkapäivänä Kulta-Jaskaa. Tuijalle tarjotaan Veikkauksen nettisivuilla kenoa, "koska se tukee hänen asiakaskokemustaan", kuten asia ilmaistaan Veikkaus-kielellä. 
Passivoituvaa pelaajaa voidaan aktivoida pelaamaan enemmän, säännöllisesti lottoa pelaavaa houkutella pelaamaan jotain muuta profiiliin sopivaa peliä. Markkinointi tehdään oikeaan aikaan ja optimaalisesti. Veikkaus kertoo rakentavansa sivustonsa moduleista, joita kootaan asiakaan mieltymysten mukaan. Moduli voi olla myös nopearytminen Onnenpeli. Tällaiset pelit ovat kaikkein koukuttavampia. Profiloinnilla Veikkaus saa myynnin nousuun ja tehot ylös. 

Veret seisauttavaa analyysiä

"Veikkauksen strategiaa ollaan päivittämässä siten, että vastuullisuus nousee merkittävämpään rooliin. Turvallisempi ja vastuullisempi peliympäristö on jatkossa kaiken lähtökohta. Toisena isona strategisena tavoitteena on jatkossakin turvata markkinajohtajuus Suomessa myös digitaalisessa ympäristössä vuonna 2025, ja kolmantena olla kilpailukykyinen myös kansainvälisessä b2b-liiketoiminnassa."
Veikkaus palkkaa tasaiseen tahtiin Data Scientistejä analytiikkatiimeihinsä,
Kuukausi myöhemmin, joulukuussa 2019 rekrytoi tnäin.
"Data Scientist
Analytiikkatiimin tehtävänä on tukea Veikkauksen kaikkia yksiköitä matkalla seuraavalle tasolle asiakasymmärryksen, analytiikan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Edistämme asioita tiiviisti yhdessä sidosryhmiemme kanssa – strategiakauden teemoina mm. ennustaminen ja liiketoiminnan jatkuva optimointi.
Jos siis osaat pyöritellä datoja, tehdä niistä viiltäviä, veret seisauttavia analyysejä ja kommunikoida niistä selkokielisesti sisäisille ja ulkoisille sidosryhmillemme, saatat olla juuri oikea vahvistus analyytikkojoukkueeseemme."
Heinäkuussa 2020 Veikkaus haki Data Scientistiä, jonka tehtäviin kuuluu muun muassa reaaliaikaisen personoinnin kehittäminen ja ennustemallien rakentaminen. Toiveena oli, että hakijan sukat pyörivät jaloissa koneoppimisesta ja uusimpien teknologioiden kokeilusta. 
Vastuullisuus on Veikkaukselle repsottava laastari. Sillä yritetään peittää primääristä tavoitetta - tuottojen eli pelaajien häviämien rahojen maksimointia. 


Vastuuton yrityskulttuuri

Syyskuussa 2020 Kilpailu- ja kuluttajavirasto antoi päätöksen, jonka mukaan Veikkaus ei noudattanut hankintalakia tehdessään olennaisia muutoksia keskuspelijärjestelmän hankintasopimukseen. Sopimuksen arvo kymmeniä miljoonia euroja. Veikkaus piti sopimuksen piilossa, kunnes puolen vuoden reagointiaika oli ummessa, joten yhtiötä voitiin vain torua. 

Vastaavalla tavalla toimitaan näköjään Veikkauksen analytiikkajoukkueessa. Veikkauksen yrityskulttuuriin näköjään kuuluu, että kiellettyjä ja laittomia juttuja voidaan tehdä, kunhan ne tehdään piilossa. Vastuullisuudessa lain noudattaminen on ehdoton minimi. 



Rahapelaamisen suurvalta

Niihin aikoihin kun Lasse Viren juoksi olympiakultaa useampia kertoja sanottiin, että Suomi on yleisurheilun suurvalta. Nyt samaa voidaan sanoa rahapelaamisesta. Totesihan ministerikin: "Suomalaiset ovat lottokansaa". Todellisuudessa Suomen valtio on peliyhtiönsä kautta opettanut ihmiset pelaamaan, niin lottoa kuin ruokakaupoissa suuren riippuvuusriskin aiheuttavilla rahapeliautomaateilla. Muualla maailmassa sellaiset kuuluvat tarkasti valvotuille kasinoille. Nyt Suomi antaa aarrearkullisen käyttäjiä ja dataa peliyhtiönsä analyytikkoille ja tekoälyalgoritmeille. Kaksi miljoonaa eli noin kolmannes suomalaisista on rahapeliyhtiön asiakkaita.

Tulokset ovat ykkösluokkaa. Pitäisikö mennä torille? 


Veikkaukselle lottovoitto

Pakollisen tunnistautumisen kautta pelaajilla on mahdollisuus saada itselleen automaateille pysyvä pelikielto ja muita pelinhallinan keinoja. Myös alaikäisten pelaaminen voidaan pakollisen tunnistautumisen kautta estää - paitsi kun nuoret pelaavat jonkun muun kortilla. Vaivautuvatko kassat enää tarkistamaan henkilöllisyystodistuksia, 12 tammikuuta jälkeen, kun pakollinen tunnistautuminen on voimassa? 

Tunnistautumisen riskeistä ei puhuta, vaikka se on Veikkaukselle lottovoitto. Veikkauksella onkin menossa kiivas kampanja uusien asiakkaiden hankkimisessa. Urakkaan Veikkaus valjastaa julkkiksia ja tapahtumiin Veikkauksen etuasiakkaat saivat alennusta, esimerkkinä Apulannan kesän 2021 konsertti.  

Veikkaus käyttää pelaamisessa kaasua, pelaajalle on annettu jarru. Sense pyrkii ohjaamaan pelaamaan mahdollisimman usein ja optimoimaan eli maksimoimaan pelaajan häviöt. Mitä luulette, kumpi on vahvemmilla, tekoälyyn perustuva Sense vai pelaajan mahdolliseti asettama peliraja? 
Monsteri on jo olemassa ja sen lonkerot ulottuvat kaikkialle.  


Veikkaus tekee vastuullisuusteot vain pakon edessä. Niin alhaalle rimaa ei voi laittaa, etteikö Veikkaus sitä silti alittaisi. Veikkauksen ulospäin näkyvän yrityskulttuurin perusteella on itsepetosta kuvitella jotain muuta. 

Arpajaislain muutoksen lausunnoista 80 % Veikkaus-sidonnaisilta

Arpajaislain uudistamisella on kaksi vastakkaista tavoitetta.  Sillä pyritään tehostamaan rahapelaamisesta aiheutuvien haittojen ehkäisyä ja vähentämistä eli pienentää pelihäviöitä. Lisäksi tavoitteena on selvittää lainsäädännöllisiä keinoja, joilla voidaan tukea Veikkaus Oy:n toimintaedellytyksiä yksinoikeusjärjestelmän vahvistamiseksi eli pitää Veikkauksen tuotot ja pelaajien häviöt riittävällä tasolla. 

Hankkeeseen liittyen on pidetty kaksi kuulemistilaisuutta. Ensimmäiseen oli kutsuttu pelihaittatoimijoita:  CEACG, Ehyt, Peluuri, Sospedin Pelirajaton ja Terveen rahapelikulttuurin puolesta ry (ei toimi veikkausrahoilla ). Jälkimmäisessä tilaisuudessa olivat edustettuina muun muassa rahapelihaittojen parissa työskentelevien ja rahapelituotosta avustuksia saavien järjestöjen edustajia sekä maksupalveluntarjoajien ja Veikkaus Oy:n rahapelien myyntipaikkojen edustajia. Kaikkiaan 52 kutsutusta yli 80 % saa tuloja veikkaushäviöistä.

Miksi kuulemisissa ei ole mukana kuluttajajärjestöjä? Rahapelit on tuotu tavallisen kuluttajaan arkeen kaikkialle, ruokakauppihin, kioskeihin ja huoltoasemille . Televisio ja radio tuuttaavat päivittäin rahapelimainontaa.
Ohessa muutamia asioita kuluttajajärjestöjen työlistalle selvitettäväksi ja kuluttajien etujen ajamiseen:
  • Miten kuluttajia valistetaan Veikkauksen toiminnan aiheuttamista terveydellisistä ja taloudellisista riskeista?
  • Miten kuluttajia valistetaan reaaliaikaisesta profiloinnista?
  • Veikkaus käyttää peleissään niin sanottua valevoittoja ja johtaa kuluttaa harhaan. Jos voitto alittaa panoksen, Veikkauksen terminologialla on kyse voitosta, vaikka todellisuudessa asiakas häviää. 
  • Miten Veikkauksen asiakkuuden saa irtisanottua? Veikkauksen asiakkaaksi on helppo päästä, irtisanominen on tehty todella vaikeaksi. 
  • Suomi on rahapelaamisen suhteen poikkeuksellinen maa. Muualla ei ole ruokakaupoissa rahapeliautomaatteja. Mistä kuluttaja löytää kaupan, joka ei ole mukana epäeettisessä rahapelitoiminnassa?  
  • Mitkä yritykset ja järjestöt toimivat riippumattomana veikkaushäviörahoista? 
  • Miten rahapeleihin liittyvät taloudelliset ja terveydelliset haitat otetaan esiin opetuksessa, kuten yhteiskuntaopissa ja terveystiedossa? 

Koko yhteiskunnan tauti

Valtio kerää rahapeliyhtiönsä kautta tekoälyyn perustuvilla algoritmeilla rahaa heikommin toimeentulevilta ja jakaa sitä paremmin toimeentuleville. Rahapelaamisen haitat koskettavat noin 900 000 ihmistä. Osasta pelaajia tulee rahapeliriippuvaisia, osa sairastuu vakavasti:  mielenterveysongelmia, itsemurhia, taloudellisia ongelmia ja rikoksia. Yhtiö mainostaa maan suurimpiin kuuluvalla mainosbudjetilla toimintaansa sanoilla "Iloa elämään". Media jakaa rahapeliyhtiön mainostiedotteita uutisina.

Rahankeruukoneisto on levitetty kaikkialle, siltä ei voi välttyä missään. Tämän mahdollistaa muun muassa kaksi suurta, valtakunnallista kauppaketjua (K ja S), jotka kilpailevat vastuullisuusteoillaan, mutta eivät suostu edes keskustelemaan pyörittämistään ruokakauppakasinoista. 

Yhtiö tekee kymmenien miljoonien ostoksia hankintalain vastaisesti ja laiminlyö alaikäisvalvonnan, minkä seurauksena yhtiötä torutaan. Koko yhteiskuntaan levinneen taudin kuvaan kuuluu myös se, että terveydenhuollon käypä hoito-suosituksista ei löydy ohjeita rahapeliriippuvuuden hoitoon, eikä rahapeliriippuvutta mainita riskitekijänä esimerkiksi masennuksen yhteydessä. Viranomaiset eivät katso tarpeelliseksi valistaa ihmisiä rahapelaamisen riskeistä. Lottokansana jokainen vastatkoon itsestään. 
Kyseessä ei ole kuvitteellinen dystopia - tämä tapahtuu Suomessa.

Vakavaa sairautta ei paranneta laastareilla eikä lääkkeillä, jotka vain lievittävät oireita. Joskus tarvitaan suurtakin leikkausta tai useita pienempiä. Se tekee kipeää, mutta onnistuneen operaation jälkeen potilas kuntoutuu. 


Ei kommentteja :

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails