Printtimedian alamäki ja lukijoiden kalastelu on johtanut siihen, että toimitukset tekevät juttuja lehden aihepiirin ulkopuolelta, mieluusti kohun kera. Kauppalehti uutisoi raflaavasti 11.5.2016: "Hermomyrkkyä hammastahnassa? Syöpää, autismia, aivovaurioita...".
Koko juttu on niin tarkoitushakuinen paketti, että aloin paloitella sitä, jotta asiayhteydet avautuisivat. Sami Sundell oli kuitenkin jo ehtinyt kirjoittaa asiasta selkeän yhteenvedon, jotta linkkaan suoraan siihen. Lukekaapa tämä:
Koko juttu on niin tarkoitushakuinen paketti, että aloin paloitella sitä, jotta asiayhteydet avautuisivat. Sami Sundell oli kuitenkin jo ehtinyt kirjoittaa asiasta selkeän yhteenvedon, jotta linkkaan suoraan siihen. Lukekaapa tämä:
Kauppalehden tiedeuutisointi tuo kenties klikkauksia sivuille, mutta kovin pitkälle mietittynä strategiana sitä ei voi pitää. Täsmälleen samasta tutkimuksesta on aiemmin kirjottanut esimerkiksi Magneettimedia pari vuotta aiemmin.
Jos Kauppalehden toimituksella ei ole kritiikkiä tai laadunvarmistusta, kuinka luotettavana mediana sitä ylipäänsä voi pitää talousasioissakaan - vai ovatko tiedeuutiset jotain sellaista, jota ei tarvitse tehdä journalistisin periaattein?
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti