Kemikaalikimara: Ruohonjuuri ja Herbatint

perjantai 2. kesäkuuta 2017

Ruohonjuuri ja Herbatint

Harhaanjohtava hiusvärimarkkinointi on ollut blogissani esillä paljon. Siihen on selkeät syyt. Hapettavat hiusvärit ovat kosmetiikan vahvimpia aineita, ne sisältävät superherkistäjiä ja herkistymisen iskiessä reaktiot voivat olla erittäin voimakkaita. Kyseessä on sekä kuluttajien että myös kampaajien turvallisuus. Kampaajathan ovat värien kanssa tekemisissä päivittäin.

Vuonna 2014 jätimme Johanna Ahlbergin kanssa viranomaisille ilmoituksen hiusvärien harhaanjohtavasta markkinoinnista. Tukes tarttui asiaan ja otti yhteyttä muutamaan toimijaan sekä julkaisi tiedotteen kosmetiikan markkinoinnista.  Olen odotellut, koska ohjeet unohtuvat ja meininki palaa ennalleen - ja niinhän siinä kävikin.

Poikkesin Kampin Ruohonjuuressa jokin aika sitten. Kiersin liikkeen läpi ja yllätyin. Hiusvärihyllyille oli ilmestynyt Herbatint, jonka myymisen Ruohonjuuri oli aiemmin lopettanut. Herbatint on kestoväri, jonka sisältää parefenyleenidiamiinia - superherkistäjä PPD:tä. Se siis ei nimestään huolimatta ole kasviväri vaan värjäys tapahtuu synteettisin ainein aivan samoin kuten muissakin hapettavissa hiusväreissä. PPD:n lisäksi hiusväreissä käytetään myös muita herkistäviä aineita, myös Herbatintissä. Se, että tuotteessa ei ole PPD:tä, ei tarkoita etteikö tuote voisi herkistää tai olla muuten haitallinen. Tässä kirjoituksessa tosin keskitytään PPD:hen, koska se on olennaista Herbatint värin kohdalla.


Herbatint on sijoitettu hyllyissä parhaimmalle paikalle silmien korkeudelle. Aidot kasvivärit ylä- ja alapuolelle. Herbatint -hiusväriä mainostetaan Ruohonjuuren lehdessä lauseilla:
"Kestoväri, joka peittää myös harmaan.
Herbatint on huippusuosittu hiusväri, joka on valmistettu ilman ammoniakkia, parabeenejä tai alkoholia. Herbatint -hiusväreissä on käyetty luonnollisia yrtti- ja kasviuutteita ja minimaalinen määrä kemiallisia ainesosia (mm. fenyleenidiamiinia). Tämä hiusväri toimii kuin "tavallinen" ja peittää mainiosti harmaan värin hiuksissasi. 
Vaikka Herbatint -värit eivät ole luonnonkosmetiikkaa, ne eläinkokeeton ja ainesosiltaankin parempi valinta "perusmarketin" ylikansallisten suuryritysten tuottamille kestoväreille. Kokeile!"


Laitoin Herbatintin mainonnasta oheisen kuvan sekä kommentin Kemikaalikimaran Facebook -sivulle, johon Ruohonjuuri reagoi tiedotteella, joka on luettavissa täältä.

Terveydellä leikkimistä

Herbatint -värejä mainostetaan väitteellä, että se sisältää vain vähän kemiallisia ainesosia. Mitä ylipäänsä tarkoittaa "minimalinen määrä"?

Kuluttajaturvallisuutta ja -riskejä käsittelevä EU:n komitea "The Scientific Committee on Consumer Safety SCCS" on luokitellut hiusväriainesosat neljään kategoriaan koskien ihoherkistymistä:
- Extreme sensitizers
- Strong sensitizers
- Moderate sensitizers
- Not classifiable
 PPD kuuluu "Extreme sensitizers" -ryhmään. Kaikki eivät kuitenkaan sairastu tai saa oireita. Mitä suurempi annos ja pitempi käyttöaika, sitä voimakkaampi altistus ja sairastumisen mahdollisuus.

Tanskan ympäristöministeriä julkaisi vuonna 2013 selvityksen PPD:tä ja muita herkistäviä aineita sisältävistä hiusväreistä. Kaikkiaan yli 4000 tuotteen joukosta selvitykseen valittiin 365 yleisintä. Herbatint brändin tuotteita oli myös mukana. PPD:tä sisältävistä valittiin neljä tuotemerkkiä ja jokaisesta kolme eri tuotetta, joista analysoitiin herkistävien aineiden pitoisuudet. Pienimmäksi pitoisuudeksi saatiin 0,04 p-% ja suurimmaksi 0,25 p-%, kun kosmetiikkadirektiivissa annettu suurin sallittu pitoisuus on 2 p-%.
Herbatintin maahantuoja kertoo tuotteen PPD-pitoisuuden olevan keskimäärin 0,37 p-% ja enimmillään 1 p-%. Näiden lukujen perusteella Herbatint-värissä näyttää olevan enemmän PPD:tä kuin selvityksessä mukana olleissa neljässä brändissä.

Tanskalaisselvityksessä kerrotaan myös, että 10 % PPD:lle herkistyneistä saavat allergisen reaktion, jos PPD-pitoisuus on 0,0038 p-% tai enemmän. Se on sadasosa Herbatintin keskimääräisestä PPD.pitoisuudesta.
Research has shown that persons who are sensitized to PPD will react to PPD in hair dyes already at very low concentrations. 10% will experience an allergic reaction if the content of PPD is 0.0038% or more (Søsted, 2007).
Johanna Ahlberg kysyi syksyllä 2016 Ruohonjuuren myyjältä, voiko PPD:lle allergisoitunut käyttää Herbatint-väriä. Myyjä kertoi virheellisesti, että Herbatint ei sisällä mitään haitallisia ainesosia, joten sitä voivat myös allergiset käyttää. Kyseessä on erittäin huolestuttava väite, sillä PPD:lle herkistyneille Herbatint-värin käyttö voi olla tarkoittaa sairaalareissua.  Jos ihminen allergisoituu tai on jo allergisoitunut PPD:lle, ei ole väliä paljonko tuote tätä sisältää. Herkistynyt kun voi saada oireita jo siitä, kun värjätty ja pesty hius koskettaa ihoa.

Tuotteen myyjän pitäisi olla selvillä, että Herbatint ei sovi allergisoituneille, mutta kyseinen myyjä on ilmeisesti ollut samassa uskossa kuin muut harhaanjohtavan mainonnan kohteeksi joutuneet.
On myös melkoinen ristiriita siinä, että lainsäätäjä vaatii PPD-hiusvärien pakkauksiin tiukat varoitusmerkinnät. Värien valmistajat ja myyjät väittävät tuotteitaan turvallisiksi, vaikka pakkauksessa - aivan aiheellisesti - lainsäätäjien vaatimuksesta varoitetaan tuotteiden haitoista. 

Tuotepakkauksesta tulee käydä ilmi seuraavat  asiat:
  • Hiusvärit saattavat aiheuttaa vakavia yliherkkyysreaktioita.
  • Lue käyttöohjeet ja noudata niitä.
  • Tätä tuotetta ei ole tarkoitettu alle 16-vuotiaille.
  • Väliaikainen musta hennatatuointi saattaa lisätä allergiariskiä.
  • Älä värjää hiuksiasi, jos    
    • kasvoissasi on ihottumaa tai hiuspohjasi on herkkä, ärtynyt tai vahingoittunut
    • olet aiemmin saanut oireita hiusten värjäämisestä
    • olet aiemmin saanut oireita väliaikaisesta mustasta hennatatuoinnista.
  • Tiettyjä hiusväriaineita sisältävissä (koskee mm PPD:tä) hiusväreissä edellytetään lisäksi merkintää ”Ei  saa käyttää silmäripsien eikä  kulmakarvojen värjäykseen”
Tästä huolimatta tuotteita mainostetaan sanoilla "turvallinen" ja "hellävarainen". PPD on superherkistäjä "extreme sensitizer", eikä muuksi muutu, vaikka sekaan laittaisi mitä yrttejä. Mainonnassa myös sotketaan keskenään herkkäihoisuus. Ihon ärsytys on eri asia kuin allerginen reaktio.

Kuinka moni kuluttaja lukee Herbatint-paketin kyljestä varoitustekstit - ne samat varoitukset, jotka koskevat hapettavia hiusvärejä, ovat ne sitten peräisin "marketista-" tai kampaamosta? Onhan tuote ostettu liikkestä, joka on erikoistunut luomuruokaan, luonnonkosmetiikkaan ja terveystuotteisiin.

Mainosväitteiden taustat

"Ei sisällä" -retoriikka keskittyy siihen, mitä tuote ei sisällä, oli niistä haittaa tai ei ja unohtaa haitalliset aineet, joita tuote sisältää. Sinänsä positiivista, että Ruohonjuuri myöntää, että Herbatint ei ole luonnonkosmetiikkaa.
Valmistettu ilman ammoniakkia, parabeenejä tai alkoholia
Hiusväreissä on ammoniakin tilalla etyleenidiamiinia, joka on herkistävämpi aine kuin ammoniakki, mutta ei haise samalla tavalla. Parabeenejä ei ylipäänsä käytetä hiusväreissä, kuten ei alkoholiakaan. Miksi alkoholittomuus ylipäänsä otetaan esille? Onhan se hyvin yleinen aine luonnonkosmetiikassa.
Kosmetiikka-asiantuntija Päivi Kousaa on haastateltu Iltalehden -jutussa "Turhia lupauksia" -vuodelta 2012. Siteeraan kohtia eläinkokeista ja dermatologisista testeistä.
"Ei testattu eläinkokeilla
- Mitään kosmetiikkatuotteita ei ole saanut enää vuosiin testata eläimillä. Tässä mainostetaan siis itsestäänselvyyttä. Ja vaikka muuta väitettäisiin, on jokainen käytössä oleva raaka-aine testattu joskus aikaisemmin eläimillä.
Dermatologisesti testattu
- Termi tarkoittaa, että tuote on testattu iholla. Koska kaikki markkinoille tuleva kosmetiikka pitää testata, ovat käytännössä kaikki tuotteet dermatologisesti testattuja. Termiä käyttääkseen ei tarvitse täyttää mitään ehtoja, kuka vaan voi todeta ihotestin ennen ja jälkeen -tulokset."

Missä logiikka?


Olen kirjoittanut Ruohonjuuresta ja Herbatint-väristä ensimmäisen kerran jo vuonna 2012. Maahantuoja on tosin tällä välin vaihtunut. Nykyisin maahantuoja on Hyvän olon maailma, mainosväitteet ovat pysyneet lähes samoina. Toistan tässä saman, mitä kirjoitin Herbatintistä vuonna 2012.
"Kasveihin viittaava tuotteen nimi, "ei sisällä sitä ja tätä"-retoriikka ja "sisältää ihan pikkuisen vaan"-vähättely PPD:stä sekä erilaiset "ekomerkit" täyttävät viherpesun tuntomerkit - puhumattakaan maahantuojan täysin virheellisestä väitteestä luonnollisista kasviväreistä. Harmaiden peitto puolestaan kertoo sen, että kyseessä on tavallinen kestoväri, minkä ainesosaluettelokin vahvistaa
Herbatint on siis aivan samaa tavaraa kuin muutkin synteettiset värit ja markkinoinnissa jyllää viherpesu. Väri toimii kuin "tavallinen" ja itse asiassa onkin ihan tavallinen. Ei hyvää päivää sentään... Miten moinen tuotesarja on ylipäänsä päässyt ekokauppohin myyntiin? Vai riittääkö pääsyksi Ruohonjuuren ja Ekolon hyllyyn väitteellä vegaanisuudesta? Tuskin muissakaan hiusväribrändeissä on eläinperäisiä raaka-aineita käytetty. Huolestuttavaa tässä on se, että asiakkaat voivat ihan oikeasti luulla, että kyseessä on aito kasvivärisarja."
Harhaanjohtava mainonta on hiusvärien kohdalla ollut alan tapa. Se on pinttynyt todella syvälle  ja on taitavasti tehtyä. Herbatint on vain yksi esimerkeistä.

Ruohonjuurella on vankat eettiset arvot ja hyvä maine. Olen ymmärtänyt, että liikkeessä myydään vain luonnonkosmetiikkaa. Miksi PPD sitten kelpaa hyllylle? Miksi Herbatintin kohdalla tehdään poikkeus? Samalla logiikalla kauppaan pitäisi kelvata moni muu kosmetiikkatuote, joka ei ole luonnonkosmetiikkaa. Mitä muita poikkeuksia tuotevalikoimassa on? Jokainen kauppa tietenkin valitsee itse, mitä tuotteita ottaa myytäväksi. Tässä kohdassa logiikka vain pettää aika tavalla.

Lähde: Survey and occurrence of PPD, PTD and other allergenic hair dye substances in hair dyes, Survey of Chemicals in Consumer Products No 121, 2013.

Lisäys 3.6.2017
Löysin paperipinojani siivotessani kopion Kööpenhaminan ympäristöviraston kemianinsinööriin Johan Galsterin Helsingissä vuonna 2015 pitämästä esityksestä. Herbatint oli yhtenä esimerkkinä. Galster kirjoittaa: "Marketing and lies by omission. Herbatint is not a safe product". Mukana myös kuva PPD:lle herkistyneestä.



11 kommenttia :

Maija Haavisto kirjoitti...

Minusta Ruohonjuuren "eettiset arvot" ovat aika hämärät. Ketju myy ties mitä (esimerkiksi mucuna pruriensia eli käytännössä levodopaa = Parkinson-lääkettä) mukavana raakakakun aineksena) ja hyvin usein tuotetiedoissa on pahoja virheitä. Olen useasti jättänyt niistä palautetta ja tyypillisesti niitä onkin korjattu. Niitä vain tulee aina lisää.

Liina kirjoitti...

Tän jälkeen mun on aika vaikea luottaa Ruohonjuuren arvioon mistään.

Jotenkin vistoa touhua, että tiedotteessa pelataan vetoamisella 40 vuoden tuotekehitystyöhön ikään kuin (väitetysti) poltettu raha ja aika väistämättä tekisivät tuotteesta turvallisen.

Kerran kun tulee semmonen olo, että firma yrittää kusta silmään, ei tee varsinaisesti mieli hakea mitään muutakaan tuolta.

Terhi T. kirjoitti...

Kosmetiikassa on selvästi nähtävissä kahtiajako. Luonnonkosmetiikka, tai kaikki mitä markkinoidaan luonnonkosmetiikkana, on hyvää, ei aiheuta ongelmia ollenkaan. Mutta muut ovat sitten myrkkyjä, aivan kuin kyseessä olisi rotanmyrkky tai hyönteismyrkky, joka tappaa heti tai ainakin kasvattaa taatusti syöpäkasvaimen.

Anonyymi kirjoitti...

ekolon hyllyllä oli ainakin aikaan hämmästyttävää kyllä samoja aineita, jätin ostamatta.Luulin että luomukauppojen hyllyiltä ei näitä löytyisi.samaa ainetta mutta puolta vähemmän

Aino kirjoitti...

Olenpa iloinen, että löysin blogisi. Käytin auton kemikaaleista kirjoittamaasi juttua taustoina uusimpaan blogitekstiini Kokonaisessa.

Täytyykin tutustua kirjoituksiisi oikein ajan kanssa :) Mahtavaa työtä, kiitos <3

- Aino

Kokonainen Elämä Edessä

Kasvakaa aikuisiksi kirjoitti...

Mielestäni on todella lapsellista itkeä siitä, jos Ruohonjuuri myy jotain tuotetta, mikä ei ole omasta mielestä sellaista, jonka haluaa ostaa. Jos minä haluan ostaa tuota tuotetta, niin miksi ihmeessä te pahoitatte siitä mielenne? Vähän niin kuin pahoittaisin mieleni siitä, että muslimit käyttävät huntua vaikka en itse sitä ymmärrä, mutta kunnioitan silti heidän uskontoa ja annan heidän tehdä asioita niin kuin parhaaksi näkevät. En ymmärrä tuollaista toimintaa, antakaa muiden ostaa mitä haluavat! Ei niitä muuten sinne kauppaan oteta!

Anja Nysten kirjoitti...

Olen täsmälleen samaa mieltä "Kasvakaa aikuisiksi"-niminerkin kanssa. Ihmisten on voitava ostaa mitä haluavat. Juuri siksi on pakko kirjoittaa Ruohonjuuren toiminnasta. Suurin osa heidän asiakkaistaan kun haluaa ostaa aitoja kasvivärejä, eikä harhaanjohtavasti markkinoituja tuotteita, jotka ovat samanlaisia tuotteita kuin perushiusvärit.
Jokainen ostaa juuri sitä, mitä haluaa, mutta päätöksenteon tueksi on annettava oikeaa tietoa, eikä viherpesua.

Kasvakaa aikuisiksi kirjoitti...

Ruohonjuuri on selvästi ilmoittanut, ettei kyseinen tuote ole luonnonkosmetiikkaa, joten en ymmärrä tätä "viherpesuväitettä".

Anja Nysten kirjoitti...

Viesti on selvä ehkä joillekin, kuten esimerkiksi sinulle, mutta ei suinkaan kaikille. Olen esimerkiksi jutellut kampaajien kanssa, jotka ovat väitelleet asiakkaan kanssa siitä, onko Herbatint kasviväri vai ei. Asiakkaat eivät usko, että kyseessä on tavallinen hapettava hiusväri - onhan se ostettu Ruohonjuuresta.

Kasvakaa aikuisiksi kirjoitti...

Viesti on mielestäni niin selkeä kuin se voi olla, enkä odota yritykseltä muuta. Jos ihminen ei sitä ymmärrä, lienee paras katsoa suoraan peiliin? Eivät asiakkaat voi sysätä vastuuta Ruohonjuurelle, jos ovat niin pihalla, etteivät vaivaudu katsomaan eteensä.

Mielestäni ruohonjuuri on todella hieno yritys, joka toimii poikkeuksellisen hienosti, enkä ymmärrä tällaista mielensäpahoittajien ajojahtia. Suomessa on kuitenkin yrityksiä, joiden toimintatavat ovat oikeasti epäeettisiä (Lidl, Kesko, S-ryhmä ym.). Mielestäni olisi huomattavasti tuotteliaampaa käyttää aikansa näiden yritysten epäkohtien esille tuomiseen.

Anja Nysten kirjoitti...

"Kasvakaa aikuisiksi"-nimimerkki, et varmaankaan ole seurannut tätä blogia. Olen yhdessä Johanna Ahlbergin kanssa tehnyt muutama vuosi sitten viranomaisille ilmoituksen hiusvärien harhaanjohtavasta mainonnasta. Ilmoituksessa oli mukana noin 30 eri tuotemerkkiä mm Lorealilta, Wellalta, Schwartzkopfilta jne. Ilmoituksen ansiosta viranomaiset Tukes ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto istuivat saman pöydän ääreen. Muutama toimija sai viranomaisilta postia. Olen myös ollut tilaisuudessa puhumassa asiasta alan toimijoiden johtoportaalle. Keskustelua käytiin mm Loreal Finlandin silloisen toimitusjohtajan kanssa. Perustelin asiani heillekin.
Peräät tässä tuotteliaisuutta. En oikein tiedä, kuinka paljon enemmän olisin voinut asian eteen tehdä. Pelkästään ilmoitus viranomisille liitteineen painoi 800 grammaa, punnitsin kirjeen.

Sinänsä en ole hämmästynyt kommenteistasi. Osasin odottaa moisia. Mutta eihän ideologia tee firmasta koskematonta kritiikin suhteen. Hapettavien hiusvärien kohdalla kyse on ihmisten terveydestä. Kirjoitan niistä tarvittaessa jatkossakin, vaikka kyseessä olisi Ruohonjuuri, joka myy perusväriä eettisillä arvoilla.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails